Rörigt!?

Det blev som sagt mycket pratande i helgen och ett återkommande samtalsämne handlade om rörigt/ostädat eller vad man nu vill kalla det när det ligger en massa saker framme som kanske, åtminstone enligt vissa, borde ligga någon annanstans, i ett skåp, låda eller kanske till och med kastas. Att samtalsämnet dök upp flera gånger berodde säkert på att min pappa är lite av en hamster och en hamster som på grund av rörelsehinder behöver ha det han vill använda i bords/bänkhöjd.

Jag är väldigt känslig för när det är rörigt och ju mer stressad jag är eller om jag har ont (vilket ju är ungefär samma sak) desto mer i behov av ordnat och städat är jag. Tror att inre kaos mår bra av ett ordnat yttre. När min mamma gick bort för nio år sedan, låg hon på intensiven i 10 dygn innan hon somnade in. Under dessa 10 dagar hann jag sortera en gigantisk legosamling efter färg, städa i alla lådor, skåp och garderober som vi fem i familjen hade plus en mer vanlig storstädning. Speciellt legosorterandet skänkte lite lugn. Just nu är jag inne i en period när jag behöver ha städat omkring mig, tyvärr räcker inte orken till riktigt.

När vi pratade i helgen så blev det tydligt det som jag ju i och för sig redan vet, hur olika var och en av oss ser på röra och varandras röror. V (han som inte är så liten längre) hävdade bestämt att min röra var gigantisk och skulle ta flera timmar att reda upp:

sybordet

Detta alltså! Jag tycker det inte det är rörigt i sig men eftersom bordet är ett matsalsbord som står i vårt vardagsrum så stör det mig  (drömmer om ett syrum) men en röra som tar flera timmar att reda upp är väl att ta i tycker jag :).

Sonen trivs däremot utmärkt i sin röra (även om han sa i går innan han åkte i väg  att jag ju gärna kunde passa på att städa hans rum om jag ville). Jag tycker det däremot är snudd på outhärdligt men brukar behärska mig tills golvet inte syns…

Vs rum

Inte så fasligt rörigt men lite kliar det i fingrarna.

Min sons kommentar ledde i alla fall till att jag tog tag i att avsluta några nästan klara stickningar.

färdigt

För avsluta är också något som jag mår gott av när jag är stressad. Det är så konkret, men mer om det en annan dag. Mer info om det färdigstickande kommer också!

3 thoughts on “Rörigt!?

  1. Jag kan känna igen mig i det – att inte trivas när det är rörigt omkring mig. Lite rörigt går an, men är det mer än så känner jag behov av att städa undan så att jag kan koncentrera mig på annat:)

    Men visst är vi olika i vår syn på vad röra är, och hur rörigt det kan vara innan det är kaos:) Men jag tycker förstås inte att bordet ser särskilt rörigt ut, även om jag kan förstå din längtan efter ett eget syrum där du kan breda ut dig och låta dina hobbies ta plats:)

    Ser fram emot att läsa din uppdatering om det du har stickat klart:)

  2. Jag önskar att jag hade ork till att städa mer, men för det är få saker som är så tillfredsställande att ha sina saker organiserat och fint. Men sen kan ju också, som ditt sybord, vara en kreativ plats där det finns en ordning, och då är det inte stökigt. Jag drömmer också om ett syrum. Som det är nu måste symaskinen upp på köksbordet varje gång det ska sys, och det leder till att inget sys för att det är så jobbigt att plocka fram/plocka undan den.

  3. Om jag ändå hade haft den röran! Hemma ser det tyvärr ut som om en orkan eller nåt dragit fram… En månad med värk i kroppen och knoppen har tyvärr gjort att det ser ut som ”hej-kom-och-hjälp-mig” hemma. Nåja, det blir nog reda med det någon dag…

Kommentera

