Otursvecka

image

Det har varit en vecka med lite väl mycket otur. Först ett bakslag hälsomässigt med för hög stressnivå och mycket ont vilket resulterade i några dagar hemma som jag skrev om tidigare.  Sedan så åkte jag med en buss som i lite för hög fart körde ned i ett sk potthål eller liknande,  bussen krängde, vi passagerare skrek till och min nacke knäckte till. Det resulterade i en heldag på akuten på Danderyds sjukhus först med halskrage och strängt sängläge i 4-5 timmar och när ingen fraktur hittades hemgång med mörbultade och svullna muskler i bröstryggen som gör att högerarmen inte riktigt funkar som den ska. Som tur är kan jag sticka någorlunda.
Nu önskar jag mig några lugna och gärna turfyllda dagar innan måndag då jag ska operera bort en visdomstand. Och apropå otur så måste den opereras bort inte dras ut. Sådär för en otroligt tandvårdsrädd människa som jag.
Efter det kan det bara bli bättre tänker jag. Eller hur?

2 thoughts on “Otursvecka

  1. Fy, vilken vecka! Bussincidenten låter helt fruktansvärd!

    Som tröst kan jag säga att operera bort en tand är bland det bästa jag har gjort! Tandläkaren försökte dra ut den först, och eftersom jag dels är tandvårdsrädd och dessutom tycks vara immun mot deras bedövning så var det inte så kul. Tandläkaren fick (efter att ha försökt på alla sätt i ungefär en timmes tid) inte ut tanden som satt som berget, utan jag fick bara ännu mer ont, särskilt som bedövningen inte tog. (Att jag dessutom hade ångestnivåer utöver det vanliga hjälpte liksom inte till.) Till sist fick jag en remiss till tandkirurgen och där var allt annorlunda. Lugna fina systrar och en lugn fin läkare, bedövning som garanterat tog och en helt stillsam process där det inte drogs i tänder överhuvudtaget. Istället skars tandköttet upp lite grann, och tanden bröts lös (jo, det momentet knakade lite inne huvudet, men det kändes inte). Sedan sydde de igen, och jag fick instruktioner hur jag skulle ta hand om mitt lilla sår i munnen. Jag var lite mörbultad efteråt när bedövningen släppte, men inte alls farligt och såret läkte jättefort. Om jag måste dra ut flera tänder kommer jag att be om en remiss till tandkirurgen på en gång av min vanliga tandläkare. Dessutom mådde jag otroligt mycket bättre efter att jag fått bort tanden som hade varit en källa till nedsatt immunförsvar för hela kroppen. Lycka till med borttagandet av din visdomstand!

Kommentera

