Jag är en hemlis!

Jag kunde bara inte motstå att hänga på Stickmeras nystart med en ny omgång Hemlisar! Att förgylla februari, mars och april med att ge och få presenter känns väldigt trevligt.

Till frågorna då:

1. Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om?

Jag gillar ull i olika former, bomull och lin, gärna blandat med varandra eller gärna blandning ull/bomull. Jag gillar inte akryl och har ofta svårt för mohair.

2. Vilka är dina favoritfärger?

Rött, rosa (inte cerise), blått i alla nyanser, turkos men också ”naturfärger”. De flesta nyanser grönt har jag svårt för, likaså aprikos, lila och vitt (passar helt enkelt dåligt i dessa färger).

4. Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?)

Jag har ont i mina fingrar (är reumatiker) så de enda stickor jag stickar med i dag är Knit pros Karbonz. Det gör helt enkelt mindre ont så.

5. Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?

Jag har stickat sedan början på 2000-talet. Anser mig vara mittemellan. Är vänsterhänt vilket länge krånglade till stickandet men sällan numera.

6. Dricker du kaffe? Te?

Aldrig kaffe!! Är tesnobb tror jag man kan säga. Gillar inte påsthe, som sagt snobbig där, inte heller rena frukthéer.

7. Är du allergisk mot något?

Ja, röda konstgjorda färgämnen som bla finns i rött smågodis, cocktailbär, vissa röda viner.

8. Vilken slags musik tycker du om?

Har nog blandad smak, inte jätte musikintresserad utan fastnar för musik i olika genrer.

9. Favoritgodis?

Tveklöst choklad, gärna med nötter i.

10. Håller du på med någon annan “skapande hobby”, förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.)

Ja ibland så tar jag fram symaskinen och syr ett plagg eller två till mig, virkar och broderar också då och då.

11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor? Sjalar? Tröjor? osv…

Är periodare, men ofta faller jag för koftor men stickar sjalar, vantar, sockar, mössor och tröjor. Gillar inte att tvåändsticka!

12. Prenumererar du på någon sticktidning?

Nej. Just nu prioriterar jag att köpa stickböcker.

13. Har du något drömprojekt på önskelistan?

Många. Hittar ständigt nya. Men sticka något från Pickles vore kul!

14. Använder du pulsvärmare/handledsvärmare? I så fall, vad är ditt handledsmått?

Nej. Jag försöker ibland men de hamnar mest i garderoben.

15. Tycker du om att sticka pulsvärmare?

Njae eftersom jag inte använder dem så. Fast pulsvärmare är rätt bra presenter.

16. Stickar du sockor?’

Ja! Till mig och yngsta sonen mest. Storlek 36-36,5.

18. När fyller du år?

I augusti.

19. Stickar du med pärlor?

Nej. Önskar att jag gjorde det är fint!

20. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)

Deckare, feel-good romaner, biografier och en del faktalitteratur.

Kommentera

