Koftstickning och värk

I det senaste avsnittet av fantastiska stickpodden så pratar Elin och Karin bland mycket annat och koftstickning och mensvärk. Två ämnen som som av olika skäl ligger mig varmt om hjärtat, inte specifikt mensvärk men värk. Jag älksar koftor både att ha på mig och att sticka, värk är något jag ständigt lever med.

I dag har jag fått min tredje behandling  med Botox för min migrän och behandlingen gör mig lite låg, sorgsen över all smärta som finns i min kropp. Tycker då att det är så befriande när Elin och Karin så öppenhjärtligt pratar om sin mensvärk och tycker, precis som jag, att den är något vi kvinnor självklart ska kunna prata om. Jag vill gärna vidga det till att vi ska prata om när vi har ont även av andra skäl än mens, migrän, ledvärk, fibomyalgi eller vad det nu än kan vara. Och att vi så gott vi kan ska våga finnas kvar när någon har ont och lyssna även om det är jobbigt och man ofta känner sig maktlös. Det blir så lätt ensamt och tyst runt en när det gör som mest ont och det finns en förväntan att man ska ”lida i det tysta” när man har ont. Nu menar inte jag att man ska gnälla i tid och otid inte heller att man alltid ska finnas där och lyssna. Men jag tror att det finns gott om utrymme att lyssna lite mer!

I dag är en sådan dag när min omgivning inte orkar finnas nära när jag har ont i kroppen och det svider i själen. Jag vet att smärtan minskar både i kropp och själ men tungt är det. Det blir ju inte lättare det vet jag av att man blir rätt arg, gnällig och/eller ledsen när man har ont.

Då är det oändligt skönt att stickningen finns, som i dag en koftstickning.

Mer Syren

Vackert och fint garn ska det vara förstås ett mönster som flyter på även om koncentrationen inte finns där annat än sporadiskt. Mellan varven kan man också leta nya koftprojekt och där fick jag i dag flera nya tips (och återupptäckte en del gamla) i Stickpodden. Tack Karin och Elin, jag ser fram emot nästa avnsitt!

I morgon åker jag söderut och på lördag är jag i Köptenhamn, gissa om jag tänker köpa garn och möster till fler koftor då 🙂

One thought on “Koftstickning och värk

  1. vi lever i en tid när alla skall vara unga och attraktiva. allt annat förvisas ut till tystnaden. att då lyssna på stickpodden och höra elin och karin på stickpodden låta värk ta plats är befriande!

    för det är inte sunt att allt skall vara så perfekt och ytligt. för livet är mångfacetterat milt uttryckt!

    och ja, jag gillar också stickpodden:)

    Jag håller verkligen tummarna för att botoxbehandlingen hjälper mot dina migränanfall!

    och att sticka med vackert garn något som kommer att bli väldigt vackert när det är klart – det kan hjälpa ibland.

    jag hoppas också att resan blir en riktig höjdpunkt för dig!!

    Kram!!!

Kommentera

