Prinsesstårta

Jag virkar vidare med inpiration från boken Virka! av Maria Gullberg. Inser mer och mer hur mycket jag tycker om att virka. Grytlappar är det som lockar just nu, men mormorsrutor pockar på uppmärksamhet i bakhuvudet mer om det kommer…

Prinsesstårta 1 prinsesstårta 2

I boken heter grytlappen Snurra 1, men min påminner starkt om prinsesstårta  tycker jag, så det får det här bliviande paret heta. Det finns ingen rosa marsipanros men väl insmyget lite rosa istället. Grytlapparna blir härligt stora, så ingen risk att bränna sig.

Redan tidigare har jag virkat klart ett annat par, enligt boken Snurra 2, och här har jag inget eget namn:

grytlapp 1

Garnet jag använt är Catania, ett helt fantastiskt garn att virka med. I boken föreslås Garnstudios Paris men när jag stod i garnaffären och höll båda garnerna i handen så var det ingen tvekan om vilket jag skulle köpa.

Det är konstigt, jag köpte sex nystan i lika många olika färger när jag köpte boken Virka! och hade en klar tanke då med hur jag skulle para ihop dem, men när jag kom hem så ville färgerna inte alls kombineras på det viset :). Glad för det är jag för det bev bättre så här.

Apropå färg och mormorsrutor så klickade jag i förrgår hem mer Catania från Magasin Duett, de rear och i dag kom det hem en härlig färinjektion men mer om det senare som sagt

3 thoughts on “Prinsesstårta

  1. Grytlapparna blir så fina. Det är nog 30 år sedan jag virkade grytlappar, som jag fortfarande har kvar. Nu har jag blivit inspirerad att virka African Flowers i glada färger.
    Håller med om att Catania är ett härligt bomullsgarn , som inte delar sig.
    Ha en bra dag! Kram Metta

  2. ja, att virka är kul! och virkade grytlappar håller i årtionden:)

    jag virkade mycket förr, men det har blivit väldigt lite av det dom senaste åren, men jag har liksom föregående kommentator också spanat in African flowers, så jag lär virka mera framöver:)

    jag gillar verkligen dina grytlappar. tidlöst eleganta! och jag ser verkligen fram emot mera virkat på din blog, som inspiration!

  3. Jag funderar som bäst på vad ur Virkaboken jag ska testa och nu blev jag ännu mer inspirerad! Undrar om jag fixar att börja ännu ett projekt utan att avsluta något annat först… 🙂

Kommentera

