Virka!

Det där med att vara hemma där jag för tillfället befinner mig går bra ibland och riktigt dåligt ibland. I dag går det hitills inge bra alls 😦

Men som en liten hjälp så köpte jag boken Virka! av Maria Gullberg i går. Hennes tredje bok om virkning, jag har dem alla. Alla är bra tycker jag, så även den här. Den består av två delar fast inte med en tydlig uppdelning; en som har beskrivningar av påsar, väskor odyl i flerfärgsvirkning i ull, påminner om Marias tidigare böcker mest, sedan en del som också är flerfärgsvirkning men mer åt ”mormorsrutehållet” dels med olika mormorsrutor men också med olika bröstlappar, som blommor kan man väl lite slarvigt säga och så några grytlappar förstås. Jag får inspiration i massor av den här boken, blir glad bara när jag bläddrar i den, vill virka bröstlappar, grytlappar och väskor NU!

Virka!

Jag tog på morgonen fram det jag har påbörjat i virkningsväg, vilket faktiskt inte är så mycket. Satte mig på balkongen och ”värmer upp” mitt virkande lite. Ska titta i Marias tidigare böcker också. Jag vet av erfarenhet att jag har svårt att hålla i gång med virkandet vilket jag tycker är synd. Dels för att det faktiskt är kul och bli vackert dels för att det var virkandet som en gång i tiden tog mig in i handarbetsvärlden. Men nu kanske är gången som jag håller i det!?

Vad är era bästa virktips?

4 thoughts on “Virka!

  1. Jag virkar inte så mycket, men har gjort några mormorsrutefiltar. Då är mitt bästa tips att dels ”virka med” föregående garnände så att det inte blir så mycket att fästa. Plus att fästa efterhand.

  2. jag började också min ”handarbetsbana” med att virka:)

    just den boken har jag sett recenserats på flera bloggar, och varje gång har den höjts till skyarna:)

    virktips har jag inga, numera virkar jag så sällan, att jag kan komma på mig själv med att ibland tycka att jag borde virka något:)

  3. Jag virkade kläder till mina lyckotroll som barn och allt finns kvar 🙂 . Nu har jag ett segt UFO till filt i trögt bomullsgarn som kanske bara blir en kudde …… Lycka till och kram!

  4. Jag har inga virktips då jag undviker den slöjdarten. Men jag såg boken idag då jag var på syjunta och en höll på att virka ett mönster som jag tror heter kedjor, eller liknande. Ett rödgrått mönster där det stora mönstret syns diagonalt mot rutorna.

Kommentera

