Barndomsminnen och rötter

Tack ni som kommenterat mitt förra inlägg – ni är guld värda allihopa <3. Att outa sin smärta IRL gick väl inget vidare men mer om det en mulen och regnig dag.

Jag älskade att plocka blommor som barn, omsorgsfullt plocka blomma efter blomma och ”kombinera” ihop till en fin bukett. Ett tag drömde jag och bästisen om att bli rika på våra buketter av sommarblommor, men det var faktiskt ingen som ville köpa dem. Kan bero på att dessa buketter var snabbproducerade eller att alla var snåla :). Det fanns också en otroligt stor mängd blommor då, fler än man med lätthet hittar nu och en massa blåklint.

Ängsblommor och Vaktparad 031 Ängsblommor och Vaktparad 027

I går passerade vi denna underbara äng (för er som undrar ligger den alldeles i närheten av Omberg) och en massa barndomsminnen av blomplockande bubblade upp. Känslan av ”godisbutik” kom tillbaka. Fast vallmo fanns inte i Dalsland där jag plockade blommor då för längesedan.

I dag var det vaktparad i Eksjö och detta påminde om mina rötter, eg min morfar, som inte alls kom från Eksjö, väl från Småland, men som senare hamnade på västsidan av Sverige och under en lång, lång tid var officer på I17 i Uddevalla. Många är de gånger när jag varit med morfar och mormor på olika ”militära” arrangemang ofta med morfar som en central punkt. Som i dag, helt plötsligt förstår jag varför jag har en liten (väl dold) passion för marschmusik, likaså vaktprarader. Denna var extra fin eftersom släkt på min mans sida var med som veteran.

Ängsblommor och Vaktparad 040 Ängsblommor och Vaktparad 053

2 thoughts on “Barndomsminnen och rötter

  1. Här blommar det också vackert nu, både i trädgården och utanför. 🙂

    Jag blir så frustrerad (och skitförbannad, bestört och ledsen) när jag läser dina inlägg om att ingen i maktposition över människors vardag (t ex FK) tycks ha någon slags medmänsklighet med den drabbade. Vad är det för fel med människorna och systemet?! Att tvingas stånga sig blodig för sin rätt att få ta sig tid att bli frisk/må lite bättre hjälper ingen läkeprocess. Jag hoppas ändå att du orkar kämpa på lite till!

Kommentera

