Husmorssemester

Under åren 1946-1979 fanns det en organsierad verksamhet för att ge utarbetade kvinnor möjlighet till ledighet och då åka bort och vila upp sig. Hem kom då en hemsyster för att ta hand om hem och barn. Otroligt synd att detta togs bort. Jo man kan tycka att vi i ett förhållande ska ”turas om” att ta hand om hem och barn och att det därmed är onödigt. Men jag tror att såväl kvinnor som män, barn och samhället skulle tjäna på att detta fanns kvar i någon form. För länge sedan skrev jag min D-uppsats i historia om detta, och jag har säkert skrivit om det förut på bloggen.

Nu är jag på en modern form av husmorssemester, man skulle också kunna säga att jag åkt till landet, bytt miljö, gett mig egentid eller likande. Jag tycker husmorssemester passar bra, jag åker bort, lämnar man och barn i stan i syfte att vila upp mig. Bli frisk någon gång som KM sa i går (vänligt men lite desperat sagt).

Så nu är jag i vår stuga ute i skogen på det småländska höglandet (nej det är ingen idé att åka hem och göra inbrott för där finns resten av familjen). Ovant att vara ensam, men det känns väldigt skönt. Det är tyst, fågelkvitter, flugsurr och bilar på håll är de ljud som ljuder. Det är grönt i alla nyanser. Det är nära att gå ut i solen, plocka en bukett blommor, rensa lite ogräs eller bara sitta ned i allt det gröna.

Kapellet Blommor

Här tänker jag stanna ett bra tag, ibland med familjen som sällskap i bland ensam. Här ska jag finna ro i kropp och själ. Följa sommarens gång från försommar till sensommar. Utflykter blir det förstås längre och kortare men basen blir här.

8 thoughts on “Husmorssemester

  1. Åh jag blir lite avis för en husmorssemester i lugnet skulle sitta fint! Fast jag förstår att det känns lite läskigt också. Kram!

  2. Lite sen kommentar (datortrassel…) men ändå…
    Blir djupt och ärligt avundsjuk!!!
    I och för sig ingen familj att ”överge” men att ta med hundar och siamteam och landa så – dröm!
    Ha det riktigt, riktigt gott!

Kommentera

