Deckare på recept!

Om jag minns rätt läste jag i DN en intervju med författaren och läkaren Jonas Moström där han kanske något skämtsamt tyckte att deckarläsning skulle kunna skivas ut på recept precis som motion. Jag tycker idén är genialisk!

Som så många andra med stressrelaterade hälsoproblem har jag svårt att läsa, koncentrationen, minnet, förmågan att hålla ihop och igång berättelsen och starka sinnesrörelser gör att läsningen i bästa fall bara blir omöjlig i värsta fall direkt plågsam. Jag vet av erfarenhet numera att det går över med det är sorgligt medan det pågår.

Vägen tillbaka till att kunna läsa börjar alltid med en deckare som sedan följs av flera. Nu gillar jag deckare så det kan ju vara en anledning men jag tror att det finns något i deckare som gör dem speciellt lämpliga som ”medicin”. Det är om inte annat relativt enkelt att läsa dem, samtidigt som det ger mycket med liten insats och de ger en fascinerande värld att försvinna in i. (nej jag nedvärderar inte deckare tvärtom, enda sedan min första Maria Lang så har deckare varit viktiga i mitt läsande).

Deckare

Denna gång var det Gideons ring av Carin Gerhardsen som blev starten på mitt läsande. Det är en fantastisk känsla att läsa efter att ha varit i en värld där endast rubriker in dagstidningarna och texter i intredningstidningar med mycket bilder och där orden inte betyder så mycket varit det som hjärnan klarat av. Carin och hennes Hammarbypolis lever även denna gång upp till vad jag gillar med en deckare så om ni ursäktar så tänker jag forsätta läsa nu – när jag kan 🙂

3 thoughts on “Deckare på recept!

  1. Håller med dig och doktorn!
    Jag brukar i och för sig inte ha några större problem att läsa. Tack och lov med tanke på ”slukandet” som brukar försiggå här. Men visst märker jag i ”smärtperioder” att jag har svårare att koncentrera mig. Som nu, när jag ständigt får bläddra tillbaka för att kolla namn och så.
    Då är deckare toppen! Ofta lättläst som du skriver, och också ofta med en typ av historia som i alla fall fångar mig.
    Och så får man ju föröska intala sig att det inte är någon jättekatastrof om man ”tappar” något namn eller så…;)

  2. Jag gillar också deckare! Jag har ingen smärtproblematik själv, men däremot varvar jag gärna ner på tåget hem efter en stressig dag med en deckare. Är jag riktigt trött blir det en på ljudbok i mobilen så att jag kan blunda samtidigt… Bokslukande är nyttigt själen!

Kommentera

