Spruta

Som ni vet är jag reumatiker (ska vi vara petiga har jag psoriasis artrit). Vägen för att få reumatismen att hålla sig i schack har varit lång, krokig och besvärlig som ni som läst bloggen under några år vet. Numera har jag lyckligtvis de bästa medicinerna som finns för att hålla inflammationerna lugna. En av dem tas i sprutform varannan vecka, något som jag gör själv. Det är inte alltid roligt eller enkelt, även om jag vet att det gör gott, inställningen till det hela avgör förstås. Är jag på dåligt humör går det sämre förstås och bättre om jag tar det hela med ro. Svider som f*n gör det oavsett.

Det jag lärt mig under de år jag hållt på är att det underlättar om jag gör det mysigt runt omkring (ofta med hjälp av KM). Något bra att titta på, på datorn, i dag blev det Arga snickaren, alltid en kopp thé, lite choklad och en stickning att pusta ut lite med efteråt. Det blir helt enkelt en lugn stund för mig själv.

LjusSpruta

För den som undrar är det Humira i sprutan. Och nu är det två veckor tills nästa gång och i morgon kommer jag känna skillnad till det bättre.

One thought on “Spruta

Kommentera

