Nu räcker det!

Nu räcker det känner jag:

– det räcker med smärta i form av såväl migrän som reumatism.

– det räcker med en sjukvård som tillsammans med Läkemedelsverket är oförmögna att ge mig smärtstillande som fungerar

– det räcker med biverkningar av mediciner som sedan ändå inte fungerar var och en för sig eller tillsammans

– det räcker med omgivningens reaktioner på att jag ofta är sjuk och alltid har ont. Jag vill tex inte höra fler gånger att jag är en fantastisk medarbetare och en nyckelperson MEN är sjuk för mycket (ett lönesamtal) eller få käcka tips utan personlig botten i eller att få höra att det bara är att bita ihop.

Som ni säkert märker är jag arg och ibland kan ilska för mig vara en bra intitial drivkraft till förändring. Beskedet i går från Läkemedelsverket om jag inte får dispens för det enda smärtstillande läkemedel som gör mig smärtfri utan en massa biverkningar blev droppen tillsammans med två samtal som i tid låg precis nära detta besked.

Så nu får jag som så många andra med kronisk smärta lösa det på andra sätt (där i och för sig smärtstillande hade behövts som stöd för att göra vägen mer uthärdlig). Det blir ändring i kosten, bort med sådant som kan trigga migrän som choklad, ost, alkohol mm. Mindre socker och mer näring. Rökstopp (redan ett dygn nu). Träning, träning och mer träning, men i rätt takt och på rätt sätt ( jag väldigt svårt för att ta det lugnt) även det för att minska migränen och för att ge lederna mer muskler som stöd. Till min hjälp till det senare blir det min naprapat och den träningsanläggning han jobbar på för att det ska bli rätt.

Så räkna med att det blir mer om kost och träning och mindre stickning på bloggen ett tag. För nu har jag fått nog!

8 thoughts on “Nu räcker det!

  1. Må det bli som du vill. Och må smärta fara all världens väg. (Om det nu inte är ”klok” smärta som ”Du, det är alldeles för varmt det där så om du har kvar handen där så kommer det att gå illa …” Men det är ju inte den som du talar om här.)

  2. Jag viker min kropp åt medicinska studier, då jag efter en tidigare felbehandling inte kan få effekt av någon godkänd bromsmedicin, och tackar min lyckliga för att jag i huvudsak lider av det som kallas för ”tyst smärta”. Jag märker inte nämnvärt att något går sönder!
    (Fick för några år sedan en fantastisk lindring, och en fungerande höft, i en studie, men det medlet är tyvärr ännu inte godkänt i Sverige…)

    Hoppas på att din ilska ger dig den kraft och styrka som du nu så väl behöver!

  3. Varmaste lycka till med den nya sunda taktiken!
    Att jag ytterst sällan har migrän numer kan nog hänga ihop med att jag numer är en ickerökare…det hade jag inte tänkt på men ser jag tillbaka så kan det finnas samband.

  4. Vet hur det är att leva med ständig smärta. I mitt fall får jag jämt höra att det inte är nåt fel på mig, att smärtan bara är inbillad. Nog jobbigt det med, och har lett till att jag förlorat förtroendet för sjukvården mer eller mindre. Jag hoppas att du hittar sätt att hantera värk och besvikelser. Och alla som inte förstår.

Kommentera

