När huvudet är dumt får kroppen lida

När huvudet är dumt får kroppen lida är dagens ordspråk för mig. Varför har jag alltid så bråttom? Varför har jag så svårt att stå emot påtryckningar speciellt av typen – det finns ingen annan än du som kan göra detta. Varför kan jag inte bara säga nej när det verkligen är det jag ska säga.

Vad har jag då gjort för dumt kan man undra. Inget värre än att gå tillbaka till jobbet för tidigt efter min sjukvurpa härom veckan. I går mådde jag relativt sett bra, i dag mår jag betydligt mindre bra. Kanske ska jag någon gång börja lyssna på min läkare…

Tills dess jag gör det så lovar jag så här officiellt att jobba på halvtid och inte mer månaden ut. Så det så!

3 thoughts on “När huvudet är dumt får kroppen lida

  1. Du har ju jättemånga bra strategier! Både den här halvtidsstratregin och de båda stickstrategierna med inbyggda tankestopp och less-stopp.
    Och så den där om lyssna på läkaren …
    Har man fått tag på en värd att lyssna på så är det en god idé att ”skruva på hörapparaten”.

    Heja dig!

  2. med lite övning kan du träna upp förmågan att säga nej:) det tar lite tid, men det går att lära sig:)

    den danske barnpsykologen Jesper Juul, har skrivit en underbar bok om vikten att lära sig att säga nej vid rätt tillfälle(”konsten att säga nej med gott samvete”), och vilka positiva följder det har. rekommenderas varmt! den handlar om att lära sig säga nej till sina barn, med samma strategier och tänk kan användas i många fler sammanhang med gott resultat:)

    hoppas att du tar hand om dig själv nu, så att du blir bra igen!!!

Kommentera

