Näringsbrist och överbelastning

Från mobilen 163

Näringsbrist och överbelastning ät orden för dagen.

Ni som följt min blogg länge vet att vi har en hel del diagnoser samlade i familjen. Tre av fyra har ADHD, två av dess tre har dessutom Aspberger och så jag som är ”normalstörd” men reumatiker. Jag har framförallt skrivit om lille V (som numera inte är så liten), mycket under de första åren efter diagnosen mer sporadiskt under senare år. Jag velar fram och tillbaka om och hur jag ska skriva om detta vårt ”annorlunda” liv men av många skäl vill jag skriva om det och tittar jag på besöksstatistiken så är det rätt många som vill läsa om just detta. Så det kanske är slutvelat nu.

I dag har varit en läkarbesöksdag därav orden näringsbrist och överbelastning som ord för dagen.

Näringsbrist och förmodligen diverse vitamin och mineralbrist(er) tillsammans med migrän blev läkarens ord till mig och (lille) V. Inte oväntat kanske, V är mager som en sticka och äter ofta lite och som den tonåring han är mindre bra mat när han äter framförallt när mamma inte är hemma. Just aptitproblem och viktnedgång är en vanlig biverkan när man äter Concerta och Ritalin (de vanligaste ADHD-medicinerna). Det svider måste jag erkänna i mammakänslan när man får höra att ens barn har viktproblem och näringsbrist – jo jag vet att jag egentligen inte gör fel, att jag är en bra mamma, men viljan att nära sina barn är stark. Nu stundar näringsdrycker, nattamat (när medicinen har gått ur) och att hitta på olika sätt att få i V så mycket bra näring som möjligt. Nytt försök att få vårdbidrag får det också bli (eller om någon kan uppfinna fler timmar på dygnet).

Överbelastningen var ett ord jag fick med mig från ett annat läkarbesök som rörde mig själv. Min hjärna är överbelastad av alla smärtimpulser som reumatismen och migränen orsakar, lägg där till hög stress så går min hjärna på överfart. Inget nytt det heller egentligen, men ett faktum som jag gärna väljer att blunda för (tänker på mitt förr förra inlägg om jobbandet) och låtsas som om det inte är mig det gäller. Strutstaktik 😦 Men läkaren förklarade pedagogiskt men väldigt tydligt vad som händer med en hjärna som går på överfart så nu är det komplettrande medicinering som gäller och sedan äntligen träning för att långsiktigt få till ett mindre smärtfyllt liv.

En bra dag med nya lite omtumlande insikter att ta till sig. Nu matlagning och sedan sticktid!

Annonser

7 tankar om “Näringsbrist och överbelastning

  1. jag hittade din blogg genom länk från annan, och det var inte för att du skriver om dina barn, utan det kom ”på köpet”. Men eftersom jag sedan fortsatt komma tillbaka och läsa din blogg, så är det uppenbart att jag tycker att det är läsvärt och intressant, trots att jag inte har någon asperger/bokstavsdiagnosperson i mitt liv:)

    Det som lyser fram är din kamp för att ge dom ett bra liv, och den bästa möjliga framtid du förmår. Liksom det faktum att dom inte är en belastning, utan tillgångar – för oss alla! att dom berikar allas vår värld. Stor eloge till dig för det!!

    Jag hoppas att du hittar ett sätt att få i sonen mera mat, så att han börjar gå upp i vikt! Det är ju uppenbart att vårdnadsbidrag skulle göra det lättare för er, så jag håller tummarna för att du lyckas få det!!

    Önskar dig en riktigt skön kväll med stickandet efter maten:)

    • Tack Hedi! Jag blir både rörd och glad av din kommentar i dag. Den värmer (det gör dina kommentarer annars också men extra i dag)!

  2. Jag har följt dig länge, först och främst för stickningen, men med tiden har jag ju snappat upp att vi båda kämpar med varsin autoimmun sjukdom med alla mediciner och skit som kommer med det. Jag har också alltid imponerats av hur du kämpat för att hjälpa, stötta och strida för dina barn och många gånger tänkt att jag hoppas att jag själv skulle kunna bli en lika bra mamma som du verkar vara. Nu när jag har barn själv (om än ”bara” till en bebis än så länge) inser jag i ännu högre grad vilken kämpe du är!

    Jag har själv kämpat med undernäring i omgångar, som en följd av min sjukdom, och vet vilken kamp det kan vara. Du är kanske skitless på hurtiga tips, men jag chansar och skriver ändå. Du får hoppa över det här stycket om du inte vill läsa. Det som fungerat för mig under de perioder då jag försökt gå upp i vikt är att hitta energirika komplement till det jag redan äter. Jag älskar avokado och har ofta avokado i sallad, som grönsak till maten och på smörgås. Lite svartpeppar och örtsalt på så blir det mums! Lite hackade nötter i salladen eller över maten är också gott. Oliver och ostkuber som snacks/mellis eller i sallad till maten. En burk nötter och torkad frukt att småäta ur på skrivbordet på jobbet (eller skolväskan). Min favorit när det gäller energirik mat är ändå jordnötssmör. Jag har hittat ett ekologiskt och osötat som jag tycker är jättegott (http://www.haugen-gruppen.se/produkter/0/19759/19818/19535/dagligvaror/ekologiskt/green-choice.aspx finns hos Coop vet jag). Och så här års är en kopp varm choklad gjord på rödmjölk och lite vispgrädde kanon på kvällen. Men jag måste nog ändå säga att det som hjälpt mig mest är ändå näringsdryckerna. De är inga höjdare smakmässigt, men man kan piffa till dem lite om man vill. T.ex. en skopa glass i de mjölkiga varianterna (ev. köra i mixern som en ”milkshake”) eller hälla på en skvätt bubbelvatten och några isbitar i de juiceiga så att de blir lite bubbliga och inte lika skarpa i smaken. Jag brukar dock oftast bara häva mina – lite som att rycka bort ett plåster snabbt. Just det, när jag var gravid och behövde gå upp i vikt gjorde jag en frukostsmoothie på grekisk yoghurt (10%), lite frysta bär, en banan, en klick honung, en skvätt vispgrädde och 1 msk linfröolja.

    Ah, det blev kanske lite mer än jag tänkt. Och säkert lite väl hurtigt. Men jag menar väl och jag vet vilken kamp det kan vara med vikten när man inte är så sugen på att äta så det är inte så att jag försöker säga ”ät lite avokado så ska du se att det blir bättre”, jag vet att det inte är så enkelt.

    Hoppas att det ordnar sig för både dig och sonen!

    • Tack snälla Ilsefin för dina personliga, inte hurtiga, råd om vad man kan äta när man behöver få i sig mer näring. Tipsen kändes inte ett dugg hurtiga utan goda och genomtänkta. Närmast ska vi prova med mineralvatten i näringsdrycken och om jordnötssmör kan vara något för tonåringen. Jagåterkommer säkert med fler rapporter 🙂

    • Tack snälla Ilsefin för dina personliga, inte hurtiga, råd om vad man kan äta när man behöver få i sig mer näring. Tipsen kändes inte ett dugg hurtiga utan goda och genomtänkta. Närmast ska vi prova med mineralvatten i näringsdrycken och om jordnötssmör kan vara något för tonåringen. Jagåterkommer säkert med fler rapporter 🙂

  3. Heja heja hela saltflingefamiljen!
    (Även om du är den enda normalstörda, finns det någon möjlighet att delegera ansvar? Ursäkta om det är en korkad fråga, men jag vill ställa den försiktigt i alla fall.)

  4. Jag gör ju jättemycket smoothies, och i sådana kan man blanda i allt möjligt. Kanske det kan vara något? Jag köper så fet yoghurt som möjligt, som grund (eller mjölk om man vill ha sin smoothie tunnare). Sen kan man ha i nästan vad som helst. ”Maskerar man sen med hallon t.ex. så smakar det jättegott vad än som finns ”under”. Tips på vad man kan ha i (fast inte alla de här tillsammans förstås): banan, blåbär, honung (helst o-flytande, fick av en biodlare veta att den är nyttigare än den flytande), avocado, fryst spenat, färsk broccoli, äpple, kiwi, apelsin, linfrön, lingon, jordgubbar, bra cocosfett, vetekli, proteinpulver, proteindrink, koncentrerad juice, mandlar, fet kvarg, keso, havrekli, ägg, solrosfrön, jordnötssmör, grönkål, Skyr, sojaprodukter…

    Det är kul att experimentera. 🙂

    Och du, du är verkligen inte en dålig mamma. Tvärtom! En dålig mamma vore en som inte gjorde nåt, inte vidtog åtgärder, inte brydde sig.

    KRAAAM!!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s