Sånt som jag inte gör

Stickning är ju min stora passion (och hobby) och det trivs jag gott med. Att lägga maska till maska och på så sätt skapa något med mina händer ger mig en otrolig tillfredsställelse. Men det finns ju andra hantverk som också ger mig stor tillfredsställelse, men som jag ofta tappar bort. Det är givetvis inget problem, annat än möjligtvis ett lyxproblem men jag skulle gärna vidga min reportoar lite.

Virkning är hantverk som jag gärna skulle vilja ägna mig mer åt. När jag väl virkar så tycker jag ju om det och det är en kul omväxling. Virkandet av två halskanter plus en massa surfande ledde till att jag började virka mormorsrutor i helgen. Så kul! Planer finns för mer…

Stora mormorsrutor i Zauberball i en riktig gladfärg. Ser framför mig något filtlikande att värma mig med i augusti när sommrkvällarna blir svala. Frågan är väl vilken augusti. Kul är det i alla fall.

Brodera är ett annat hanverk som jag också skulle vilja ägna mig mer åt. Jag broderade mycket korsstygn innan stickjävulen tog mig i ett fast grepp men det är rätt många år sedan. Numera sträcker sig mitt broderande mest till att jag då och då köper mig något som jag tänker att jag ska brodera…

Sy kläder och heminredning är det tredje som jag skulle vilja göra mer av. Innan min broderiperiod, dvs för väldigt länge sedan så sydde jag väldigt mycket kläder framförallt till barnen. Symaskinen är bökig att ta fram och jag bor inte så att jag har ett syrum varför det sällan blir av. Synd. Ännu mer synd då jag för ett par år sedan köpte mig en overlock som jag knappt använt.

Förhoppningsvis blir det mer virkat,broderat och sytt framöver. Jag får se till att hitta fler timmar på dygnet helt enkelt :).

 

2 thoughts on “Sånt som jag inte gör

  1. Har broderat i många år nu och tycker det är kul. Har i min ljuva ungdom stickat några tröjor och skulle vilja göra det igen, men är lite feg och tror inte att jag kan det igen. Virkning håller jag på med till och från och har tänkt göra iordning något som är lätt att ha med sig. Förresten så har jag stickat några halsdukar och disktrasor, men det räknas inte som avancerad stickning. 😉
    Ha en fortsatt skön måndag!
    P.S. Hoppas vi hittar fler timmar på dygnet D.S.

  2. Önskar att jag kunde virka. Går ju naturligtvis att lära sig, men man hinner ju inte allt tills vidare håller jag mig till broderierna med undantag för några utflykter i stickningens värld då och då.

Kommentera

