Tvåändsstickninghelg i Omberg

I helgen som gick tillbringade jag en trevlig och lärorik helg på Stocklycka vandrarhem. I Stickameras regi var vi ett gäng tjejer som skulle försöka lära oss tvåändsticka.

Hela helgen började mycket trevligt med en ny bekantskap, vi var två som skulle samåka ned till Omberg, en resa med två personer som inte känner varandra kan ju lätt bli en liten ansträngd historia men här blev det en mycket trevlig resa med prat om allt mellan himmel och jord.

Väl framme möte vi av Ulrica och Catarina och sedan anlände de andra kursdeltagarna en efter en och stickandet tog fart. Första kvällen ägnades åt att lära känna varandra och sticka på vad var och en ville.

Pö lördagsmorgonen, när vi var pigga och utvilade började vi den mödosamma resan att lära oss tvåändsticka, en liten extra utmaning för mig med fingrar som är stela och gör ont. Efter en lång stund såg min stickning ut så här:

Framåt eftermiddagen så här:

Kommen så här långt insåg jag att tvåändstickning och reumatism inte riktigt går ihop, ett lugnt konstaterande. Men det var vädligt roligt att prova på, och de stunder det fungerade så förstod jag det som de tvåändstickningsfrälsta pratar om hur lugnt och medititivt det är. Andra deltagare forsatte strävsamt och koncetrerat och en massa fina muddar växte fram.

Men en sådan här stickhelg är ju så mycket mer än själva kursinnehållet, det jag tar med mig framförallt är att ha fått förmånen att lära känna flera fantastiska männsiskor som jag hoppas träffa ingen. Det var mycket prat och skratt och en alltigenom god stämning. Jag tar också med mig den fantastiska naturen på Omberg.

Hos Ulrika finns många fler och otroligt fina bilder från helgen, kika in där och njut!

2 thoughts on “Tvåändsstickninghelg i Omberg

  1. Låter som du haft en helt underbar stickhelg med både gamla och nya stickvänner. Önskar jag haft möjlighet att vara med. Bra att du kunde prova på tvåändsstickning, men jag förstår att det inte passar ihop med reumatism. Tycker själv att det är svårt att få fingrarna att göra som jag vill när jag har försökt. Som tur är finns det andra tekniker och stickning ska ju vara roligt!!
    Ska försöka komma till Stockholm i början av juni (nästa gång KM är på växelboende). Vore trevligt om vi kan träffas då.
    Ha det gott! Kram Metta

  2. Jag fuskar ju när jag tvåändsstickar. Jag kastar inte garnet så där engelskt utan jag stickar som vanligt, men släpper det stickade garnet och tar tag i det som jag ska sticka med, alltid ”i samma varv”. (Annars blir det ju en sorts fair isle.)

    I händelse detta kan hjälpa dig att ta dig igenom ett projekt.

Kommentera

