Lintröja uppifrån och ner

För ett tag sedan började jag sticka på ”Lintröja uppifrån och ner, mönster från Yll & Tyll (borde jag börja variera mig mera kanske?) men inte i lingarn utan i garn från Östergötlands ullspinneri (borde jag börja variera mig mer kanske?) dvs ullgarn. Den stickas ju som namnet antyder uppifrån och ned och hela ”kroppen” gick snabbt att sticka med en morot i form av lite spetsstickning längst ned på tröjan. Men sedan kom jag till ärmarna och då tog det tvärstopp, ärmar är enda nackdelen med att sticka uppifrån och ned tycker jag, det blir väldigt knöligt med en stor ”kroppsdel” att vända runt på. Men i går så fick tröjan komma till nåder igen och det är nu 17 centimeter kvar på ena ärmen varav sju är spetsstickning, så det vore väl sjutton om jag inte kunde förmå mig att göra en arm klar inom kort.

Gör jag det så kan jag ju också göra som planerat och sticka en till fast då i lin.

9 thoughts on “Lintröja uppifrån och ner

  1. Vad fin den blir! Håller med om att det är krångligt att sticka ärmar upp och ner pga sticktyngden. Men skönt sen efteråt att slippa sy. Skall sticka just den tröjan lite längre fram i år i lin.

  2. Den blir supersnygg! Gillar färgövergångarna och spetskanten!
    Jag brukar sakta ner på stickfarten då jag kommer till ärmarna på uppifrån-ner-tröjor: det blir så otypligt att sticka ärmarna med hela tröjan/koftan hängandes. Det är den enda nackdelen med uppifrån-ner, å andra sidan så slipper man sy ihop alla delarna 🙂

  3. Efter att jag har satt ärmarna på extra stickor/trådar stickar jag några varv på kroppen…och lämnar den och stickar vidare på 1 ärm i taget! Voila….mycket lättare. Oc till sist stickar jag kroppen färdig.
    Lycka till!

  4. Ser jättefin ut, härlig färg. Jag gör som Eva stickar bara en liten bit på kroppen efter ärmhålet så nystanet tar slut. Sen gör jag ärmarna och sist resten av kroppen.

  5. Hej!
    Hamnade här när jag sökte på Visjö ull (som jag gillar skarpt!) och får syn på att du håller på med en tröja uppifrån-och-ned vilket jag också har som (något vilande) projekt fast jag gör den i lin. Bestämde nu i all hast att jag också ska få göra spets nedtill på min! 🙂

    När jag stickade min kofta uppifrån-och-ned så stickade jag ärmarna när jag gjort bara 5 cm av nederdelen av koftan, då slapp jag den där krångliga klumpen i knät!

    Måste nog återkomma till din blogg när jag har mera tid, hel så länge! 🙂

Kommentera

