Karin kurbitsvantar och Speleman

Ett av mina nyårslöften eller snarare en av de ”saker” jag ville kunna titta tillbaka på i min nyårskrönika om ett år (det är rätt många saker som hamnade på min lista i år) var att börja på allvar med flerfärgsstickning. Mina försök har varit några stycken genom åren men det har aldrig riktigt ”tagit sig”, jag har drabbats av dåligt sticksjälvförtroende, tröttnat och då repat upp efter tag. Förra julen stickade jag ett par vantar med ”prickar” Från boken Sticka Mössor Vantar Sockar! och dessa använder jag i princip jämt så en liten början finns.

Nu i början av året har jag dragit i gång två stycken och det är ju bara så kul!

Till vänster mössan Speleman från Sticka Mössor Vantar Sockor (en av mina favorit stickböcker), tre färger i ett rutmönster. Garnet är (förstås) från Östergötlands Ullspinneri. Kul stickning! Ett par fingervantar med mudd i samma rutmönster är det tänkt att bli så småningom.

Till höger Karin Kurbitsvantar av  Johanne Ländin. Johannes mönster har jag längtat länge efter att ge mig i kast med och det är precis så kul som jag tänkt mig. Det går långsamt, långsamt men jag njuter av nästan varje maska.

Jag stickar än så länge inte med en tråd i varje hand utan lägger den ena över långfingret och tycker det funkar bra, men målet är så småningom att få till det med en i varje hand men det brådskar inte.

9 thoughts on “Karin kurbitsvantar och Speleman

  1. Snyggt! Jag drömmer också om att kunna sticka flerfärgat och bli nöjd med det. Köpte kurbitsvantmönstret på symässan i Borås i höstas. Tyvärr köpte jag inte garn till dem… Vad använder du för garn? Blir jättefint!
    Kram

  2. Hej vännen! Flerfärgsstickning är riktigt kul och rullar på bra om det inte är för långa hoppor. Håller också på med kurbitsvanten, men där är det bitvis långa hoppor som gör att flytet inte uppstår. Fina blir de dock. Boken du nämner – sockor vantar mössor – är en av mina favoriter också. Så bra, känns som man kan använda den hela livet.
    Kram på dig!

  3. Karin-vantarna är verkligen roliga att sticka! Jag har ju också ”favoritboken” men inte lyckats sticka något ur den än. Men det gör inget för det känns som om den är ”odödlig”.

  4. Båda dessa mönster är jättefina … har också den boken och ska nog kika på den där mössan någon dag. Men fast jag ständigt stickar vantar med många trådar så förstår jag inte alls vad du menar med att hålla trådarna i varje hand.
    Ärligt talat så finns det väldigt mycket teknik jag inte kan ett dugg om självlärd som jag är.
    Men det kommer lite till mig här och där och varje ny kunskap är roligt att få till sig.
    Kram

Kommentera

