Årskrönika del 2

Juli

Semestermånaden med stor S. Jag och KM har några dagar för oss själva först medan barnen är i väg på kollo och sommarjobb, vi njuter av Stockholm och skärgården. I slutet av månaden åker vi till Mallorca, min allra första solsemester någonsin. Det är varmt och vi inser att vi kanske inte är solsemesterfantater men Mallorca är vackert och jag åker gärna tillbaka en vår eller höst.

En sockstickning är bland annat med på resan och den blir också färdig:

Ulrikas fina sockmönster i ett härligt illgult wollmeisegarn.

Augusti

I augusti är det dags att återgå till vardagslivet med jobb, skola osv. Jag är trött och sliten men laddar för att orka fram till den 8 september då det kommer att bli ett rejält avbrott från vardagen för min del. En stor förändring inträffar i och med att (lille) V får en resurs i skolan, en fantastisk människa och det hela kommer att innebära en stor skillnad för mig och för V tror jag i alla fall.

Till min födelsedag väljer jag äntligen att göra i verkligheten det jag drömt om länge – att bjuda hem ett härligt gäng med stickande vänner och bekanta. Det blir för mig precis så fantastiskt som jag drömt om:

September

Den 8 september beger  jag mig i väg på en resa, inte långt bort geografiskt men fjärran från min vardag. Jag åker till Vidarkliniken, i drygt två veckor är jag där. Dessa veckor innehåller mycket vila, promenader, omslag, massage, läkeeurytmi och nya sorters läkemedel. Det blir två ytterst märkliga veckor med mycket känslor både positiva och negativa. Men känslan av att vara totalt smärtfri kommer jag alltid att minnas. Väl hemma igen slår vardagen hårt till och kontrasten blir väldigt stor.

Det blir väldigt mycket sticktid under tiden på Vidarklinken, TV finns inte och man rekommenderas att avstå från radio vilket jag i och för sig inte gör. Den stickning som jag minns bäst är mina första par fingervantar men jag stickar även på sjalar, en kofta och lite annat.

Oktober

I oktober är jag tillbaka i vardagen med stort V, omställningen är svår på många sätt. Med från Vidarkliniken är medicin i sprutform som ska tas i princip varje dag, det gör skillnad men är mentalt en tröskel att ta sig över varje gång. Det är svårt att hitta tillbaka till relationerna med de  som står mig nära.

Någon större lust till stickning har jag inte.

November

I början av november håller jag får första gången i en lite större utbildning på jobbet för personer även utanför min arbetsplats. Det är en fantastisk känsla när det är gjort, jag kan, jag vill och det blir faktiskt bra (nog). Jag börjar känna att jag hittar rätt i vad jag vill med jobbet (även utanför utbildningen) och det känns så skönt. Tyvärr så håller inte kroppen ihop, jag åker in i ett rejält skov och en sjukskrivning på heltid blir oundviklig. Det känns först som ett misslyckande med nu kan jag se det som att jag faktiskt börjat ta hand om min hälsa.

Jag stickar en hel del på sockar som är tänkta att bli julklappar till de närmaste utanför familjen, en tanke om att föra en tradition vidare från min svärmor och hennes svärmor. Nu blir det av olika skäl inte så men det var spännande att för första gången börja bolla med olika garner och färger och inte slaviskt följa ett mönster som jag alltid gjort tidigare.

Jag hänger också på Marias UFO-utmaning och även om det inte alltid syns på bloggen så åtgärdas fler UFON än tidigare.

December

Julmånad och jag försöker och lyckas mer än de senaste åren hitta julkänsla. Vi är hemma över julen hela familjen och får besök av nära släktingar som vi inte firat med på länge, det känns bra. I början av månaden får jag träffa en ny reumatolog som till skillnad från min gamla tycker att jag ska få prova en ny sorts medicin (detta kan mycket väl hänga ihop med att Socialstyrelsen ändrar sina riktlinjer för medicinering). En del tester måste göras först men vill det sig väl så börjar jag med den nya medicinen i början av januari 2011. Jag jobbar halvtid och följer min företagsläkares bestämda ord om att göra det för första gången i mitt liv. Månaden präglas av många tankar och funderingar kring mig själv och vilken väg jag vill välja att gå.

I december blir jag färdig med min karamellrandiga tröja, en tröja som jag är mycket glad och stolt över (bild finns här). Stickningen är som den ska vara, rolig, inspirerande, kreativitetsskapande. Och så hoppas jag att det blir under hela 2011.

7 thoughts on “Årskrönika del 2

  1. God fortsättning på dig och hoppas att 2011 blir ett riktigt bra år för dig och familjen.
    Det har varit jättetrevligt att läsa din årskrönika och jag ville bara passa på att säga att stickkalaset hemma hos dig i somras var en av höjdpunkterna även för mig under 2010.
    Kram

  2. Jag håller med Malin helt om att stickkalaset var en höjdare!! Tack för det!!

    Det var väldigt roligt att läsa om resten av ditt 2010 och jag hoppas innerligt att den nya medicinen kommer att hjälpa bättre än många av de andra har gjort.

    Jag hoppas att 2011 blir et riktigt bra år för dig.

    Kram

  3. Vilken fin årskrönika du skrivit. Är i full beundran för vad du utstår och din styrka. Hoppas verkligen att 2011 blir ett positivt och gott år för dig och din familj. Med kram!

  4. Så intressant att läsa din årskrönika 2010. Ett år som verkar ha innehållit många trevliga och positiva minnen men också sådant som varit jobbigt för dig.
    Hoppas verkligen att år 2011 ska bli ett bra år för dig och att du får den nya medicinen som kanske hjälper dig.
    Tänker på dig och hoppas vi ses snart igen! Kram Metta

  5. Jag önskar dej en skön helg och en bra fortsättning på det nya året! Jag hoppas 2011 blir ett bra år, på alla sätt och vis, för dej och din familj! Kram!

  6. Så härligt att läsa din årskrönika…..både + och – som det oftast är i livet.
    Jag önskar dig ett riktigt gott 2011.
    Kram

Kommentera

