Göra färdigt, avsluta och fullborda…

… är alla synonymer till varandra och andra synonymer är kröna, ända, avrunda och balansera. Det sista har jag inte tänkt på som synonym till att göra färdigt men i det fångar jag essensen i det jag är ute efter med dagen inlägg.

Jag har, som säker många andra (stickerskor) svårt att göra färdigt såväl när det gäller stickandet som annat både hemma och på jobbet. Det där lilla sista som krävs blir ofta ogjort.

Varför? Tja det finns säkert många skäl olika och lika för oss alla. En anledning för mig bland många är en rädsla för det färdiga resultatet – det som inte är färdigt kan inte bedömas. Oavsett anledning så inser jag numera hur energikrävande det kan vara att inte göra färdigt, inte alltid men ofta (vissa saker behöver aldrig bli färdiga heller). Så jag tar numera i lagom takt och tag i och avslutar olika projekt. Och bra mår jag varje gång och hitintills så har ingen kommit och kritiserat det jag gjort :0 (vilket jag väl i och för sig visste).

I går tog jag tag och fållade lite saker som jag köpte på Växbo lin för drygt ett år sedan. Det tog mig säkert en halv timme all som allt:

Två löpare och en badrumsmatta klara! Fint blev det på köksbordet och jag kunde sätta mig och drömma om nya projekt och dricka thé. Jag ska göra färdigt eller balansera betydligt oftare och njuta av det!

Hur gör ni för att avsluta?

9 thoughts on “Göra färdigt, avsluta och fullborda…

  1. Vad jag känner igen mig! 🙂 Jag försöker bli färdig med mina stickningar så snabbt som möjligt från början. Annars är det stor risk att de bara blir liggande. Racerfart igenom 🙂

    Jättefint köksbord, vårfint

  2. Hmmm jag har inte tänkt så mycket på detta men när jag läser det du skrivit så tror jag att jag också kan känna en rädsla för att bli bedömd. Inte när det gäller sockor och annat smått det blir ofta klart fort, använt och uppvisat. Men när det gäller tröjor är det nog lite värre, Jag stickar klart dom och köper knappar men det kan ta väldigt lång tid innan knapparna blir ditsatta så att tröjan kan användas. Jag stickade ju en röd tröja i Heavens hand förra året och den ligger fortfarande utan knappar…… Måste nog ta och ta tag i detta.

  3. Jag är faktiskt ganska duktig på att INTE ha ufos…just nu stickar jag bara på två saker, en sån strumpa som du gjort med rullkant nr 2 samt en vinsjal. Har en kofta som ligger och skräpar sen länge…behöver komplettera med garn från Upsala så det är ”bara” därför. Jag försöker göra klart för att sen få starta upp en ny stickning…det funkar för mig!!! Däremot så tröttnar jag ovanligt fort när de väl är klara projekten…Jag hoppas ta mig till stickkafé på lördag, det är fest kvällen innan på vår gata;o) Må gott///

  4. Känner också igen mig. Stickar mycket smått som sockar, men oftast har jag bara dem på mig hemma. Koftor och liknande kan bli liggande halvfärdiga i månader och när jag sen tar mig i kragen och gör dem färdiga använder jag dem knappt. Jag är väl rädd att de inte ska vara bra nog. Oftast är det snälla kommentarer jag får när jag väl använder dem. Men man vill ju gärna att allt ska vara perfekt.

  5. Jag får liksom ryck och samlar ihop en hög som jag färdigställer. Jag är lite dubbel där, kan både verkligen färdiställa det mesta jag sätter igång med, men har också lätt att tröttna när det är två saker jag ska sticka typ vantar, sockor en blir garanterat klar medans den andra valsar runt halvfärdig i min låda under vardagsrumsbordet.
    Ibland blir jag så sugen på något nytt jag har sett, kanske inne hos dig och då lägger jag bara ner det jag håller på med och börjar på det nya jag brinner för.
    Idag har jag färdigställt två par vantar som finns fotade hos mig, kika gärna in om du har lust.

    Kram på dig

  6. Åh vad jag blir avundsjuk när jag läser om besök både på Yll&Tyll, Zeta o Saltå kvarn! Det låter härligt.
    Grattis till avsluten. När jag märker att saker legat orörda tillräckligt länge så repar jag upp dem – har väldigt många projekt som ligger o väntar på upprepning… Annars är det en rätt härlig känsla med avslut, tycker jag, även utom sticksfären. Man får liksom börja på helt, rent o nytt blad – spännande.
    Ha det fint o hoppas att du mår bättre!

  7. Jag tror det där med att inte avsluta är en perverterad variant av ”många bollar i luften”.
    Jag tränar hårt på att försöka ha en boll igång, oavsett vad det är inom för sorts projektområde: stickning, kurs, evenemang, hemma, … Däremot kan det finnas många projektområden som försöker göra sig gällande samtidigt … Men man kan ju inte sitta och blåsticka en hel dag, så det går ju åt. (Eller jo, men min tumme har andra åsikter.)

    Men det killar hemskt i magen varje gång jag ska avsluta en kurs. Kanske inte för bedömningen utan just för att det är slut och nåt annat tillstånd vidtar, något okänt.

  8. Känner igen mig precis. Sådan har jag alltid varit och kommer nog alltid att vara sådan resten av mitt liv. Det dyker hela tiden upp roligare saker att göra eller nya mönster eller garner eller…… trots att jag vet att det ofärdiga, vad det än är, tar en massa energi från mig.

    Ibland så brukar jag ta tid på mig själv. Jag måste sitta med med t ex ”den-gamla-inte-så-roliga- ofärdiga-stickningen” i 20 – 30 min innan jag får sticka på den roliga stickningen. Det brukar funka för mig, rätt som det är så lossnar det och så gör jag färdigt. Fast ibland får projekten bara sin utmätta tid i småportioner tills de är färdiga. Det låter helsjukt, men allt som funkar är ju OK, hur än dumt det låter.

    Sjalen är otroligt vacker, men det ska inte påbörjas några nya projekt just nu för min del. Det kommer att ta hela sommaren att avsluta de som redan finns misstänker jag. Det är ju så roligt att vara i trädgården, att läsa, att lösa Sudoku, att………………………………………..också.

    Glad Sommar

Kommentera

