En liten notis

I DN i dag berättas det i en liten notis att ”Sjukhus kan försöka smita från notan” dvs att sjukhusen nu själva ska betala m 50 % av kostnaden för de mediciner som inte finns med på ”Kloka listan”. Risken är då att ingen vill ta hand om patienter som behöver dyrare mediciner. Anledningen är säger chefen (Gunilla Thörwall Bergendahl) för läkemedelsenheten på Hälso- och sjukvårdens förvaltning ”att vi vill använda skattemedlen på bästa sätt så att pengarna räcker till bästa möjliga vård”.

En liten notis för många men för mig ett stor nyhet och en indikation om att jag aldrig aldrig kommer att få tillgång till de tnf alfahämmare som med största säkerhet skulle höja min livskvalité avsevärt, göra det möjligt för mig att jobba heltid, ta hand om mina barn och allt som hör livet till. Att det också skulle vara samhällsekonomiskt lönsamt verkar man glömma på vägen – det landstinget sparar in på läkemedel kostar i skattepengar på annat håll i form av sjukskrivningar och annat. Och jag föredrar faktiskt om jag får välja att var en medborgare som bidrar till samhällskassan genom att jobba mm istället för tvärtom – men jag får ju tydligen inte välja.

4 thoughts on “En liten notis

  1. Har läst i kap hos dig, och skakar bara på huvudet. Vad tänker de på allihop?
    Här mår jag toppen i dag med ett bra besked ifrån jobbet, men FK väntar jag på i flera avseenden, hoppas att jag snart kan avsluta bekantskapen.
    Kul med sykeln i vardagsrummet, det skulle min pappa gilla, han älskar cykling.

Kommentera

