Tomten fick hjälp

Jag och KM har sedan förra julen provat lite andra sätt att köpa julklappar till varandra. Det beror på att vi tidigare lyckats mindre bra med att köpa till varandra, KM har ofta köpt allt som stått på min önskelista vilket säkert kan låta gulligt men det blir lite väl dyrt (och skapade därför oro) och jag som ofta har fått handla utan önskelista har oftast hittat på helt fel saker. Förra året köpte vi våra egna julklappar var och en för sig för en bestämd summa vilket faktiskt var svårare än jag trodde men också trevligare än jag trodde på julafton. I år så var vi tillsammans och köpte till varandra.

Eftersom en av oss gillar garn och en annan cykling (gissa vem som gillar vad) så bestämde vi oss för att åka till Uppsala. Nu ska jag inte föregå tomtens leverans men vi hade en kanondag där vi inte bara köpte julklappar till varandra utan också barnen och allt bara rullade på. Trevliga personal i affärerna (utom på Cubus så där gick vi därifrån), det vi hade bestämt fanns och vi hittade dessutom lite fint julhantverk.

Lundeq (Akademibokhandeln) gjorde oss dock gruvligt besvikna (precis som alla andra Akademibokhandlar). Det finns ju inga böcker kvar!! Bara en massa annat  jox. Förr när vi pluggade i Uppsala och även senare har jag älskat att gå runt bland alla böcker och läsa på baksidorna och då även köpa böcker. Några böcker köpte vi inte där och kommer inte att göra framöver heller. DN hade en intressant artikel om detta igår – jag har sagt det förut men nu får det bli så – jag handlar bara böcker hos fristående bokhandlar.

På Yll & Tyll fanns det som alltid väldigt mycket för tomten att välja på och jag vet att min julafton kommer att innebära början på flera härliga stickäventyr – jag längtar. Och något måste jag ju göra nu när KM har nästan allt han behöver för att kunna cykla även på vintern.

Vi började dagen med en stärkande fika, det var kanske därför allt gick så bra.

7 thoughts on “Tomten fick hjälp

  1. Halloj!
    Låter som Ni hade det mysigt i Uppsala. Jag känner igen det du skriver om i förra inlägget. För mej har stickningen fått en betydligt mindre plats i livet, det känns inte alls lika inspirerande, fantastiskt eller viktigt längre. Ibland vill jag inte ens sticka. Det känns sorgligt men ändå sunt för det har kommit in andra viktigare saker i livet. Just nu är min praktikplats det mest fantastiska, där bland tyger och papper kan jag tänka kreativa tankar och så träffar jag ju människor, mest Catharina å Bengt som driver butiken, att prata med dom om allt möjligt är SÅ KUL.
    Jag vet ju inte hur det kommer att gå, men jag önskar att stickning förblir en kul hobby, men att Livet har så mycket mer att ge, så att den aldrig blir så ”hysteriskt viktig” igen. den sista januari tar mina tre fantastiska månader slut, å jag önskar mej ett riktigt jobb!

    Ha en riktigt härlig jul!
    Kram Evalinah

  2. Låter som en härlig julklappsdag!
    Vi brukar komma överens om någon större sak vi önskar oss, som får bli vår gemensamma julklapp. Sen slinker det alltid med någon liten sak utöver det, men inget dyrt.

    Önskar dej och familjen en lugn och skön jul!

    Kram Susanne

  3. Låter underbart!!

    Vill önska dig en riktigt härlig julhelg med tid för att ta det lugnt och kanske börja på något av de nya stickäventyren.

    Kramar
    Sanna

  4. Så praktiskt att köpa julklappar tillsammans. Det verkar som ni hade en underbar dag i Uppsala. Fantastiskt när allt flyter på och man får tag på det man vill ha. Jag var inne till centrum igår, men klarade inte trängsel och stress, utan kom hem tomhänt. Så kan det också gå.

    Önskar dig en riktigt skön julhelg med många fina julklappar! Kram

  5. Min ridkompis hjälpte Tomten och KM på liknande sätt och lär visst ha fått preciiis de byxor, vantar och vad det mer var som hon önskade sig.

    God fortsättning!

Kommentera

