Sticka?

Vet inte riktigt vad som hänt, men det stickas inte så mycket här hos Saltflingan numera. Bloggas görs det inte alls som ni märkt. Jag har aldrig varit med om något liknande sedan jag började sticka för ett gäng med år sedan. Fram tills för cirka en månad sedan så var stickningen det jag längtade efter på vägen hem från jobbet, när jag städat, när jag varit i väg och tittat på sonens handbollsspelande eller när livet var stressigt, tungt eller tråkigt (eller roligt för den delen). Kort sagt så längtade jag efter att sticka i princip jämt. Kanske inte riktigt sunt det heller? Nu känner jag det inte som något större problem utan jag är mest fundersam samtidigt som det förstås är ett riktigt i-landsproblem. Det är i alla fall inte så att jag är deppig, sjuk eller någon annan mindre trevlig orsak. Möjligen har livet kommit emellan, ett mer socialt liv, ett liv som behöver en mer aktiv Saltflinga än den som stickar. Kanske så eller kanske inte. Det jag saknar mest är egentligen kontakten med er andra stickare såväl via bloggen som IRL. Jag är övertygad om att lusten kommer tillbaka kanske inte som förr men ändå.

Vore kul att höra från er som läser om något liknande hänt er och vad som hände sedan!

Lite stickat blir det trots allt. I går blockade jag förra årets julsjal (som inte blev färdig då):

Det som var kvar var att maska med en virkad avmaskning samt att virka längs med överkanten. Mönstret kommer härifrån och är fantastiskt i sin enkelhet, garnet är Hedängens inköpt hos Maria för länge sedan. Så nu har jag något fint att ha på mig till jul och ett ofärdigt projekt mindre i stickkorgen.

11 thoughts on “Sticka?

  1. Jag är övertygad om att din sticklust kommer tillbaka. Det är väl med stickningen som med allting annat i livet, det går upp och ner. Tycker jag. Det är ju skönt att det inte är någon tråkig orsak som ligger bakom. Att världen behöver Saltflingan och att Saltflingan kanske också behöver världen behöver ju inte vara fel. Sen kommer du säkert att kura skymning med en stickning igen när tiden är mogen.

    Ha en riktigt skön jul! Sköt om dig.

    Kram,

    Annelie

  2. Så julfin din blogg har blivit. Skönt höra att det inte är något allvarligare som hänt dig utan att du förmodligen behöver en liten paus i stickandet. Tror säkert du får sticklusten tillbaka. Men som du säger så är det ju inte bara själva stickandet som betyder något, utan det är kontakten med andra stickerskor såväl via bloggandet som IRL

    Jag kände något liknande när det gällde lapptekniken för några år sedan.Tappade nästan helt lusten. I mitt fall har den nu ersatts av stickandet.

    Sjalen ser mycket trevlig ut och passar att värma sig med i jul.

    Önskar dig och din familj en riktigt skön julhelg!

    Kram Metta

  3. Snygg sjal, till att börja med :-)!

    Måste det vara något konstigt eller fel med att man nån gång ibland skiftar inriktning på sina fritidsaktiviteter? Jag har 10-årscykler, så jag kan i princip redan nu tala om att jag kommer att fortsätta att sticka intensivt i sju år till, sen är det dags för något annat. Har i tio-tolvårsintervaller varit lika beroende – på ett positivt och mycket givande sätt – av sömnad, vävning och vinkunskap och däremellan har det varit några få, överlappande år. Ser med värme tillbaka på de tidigare ”perioderna” men ser med väl så stor förväntan fram mot nästa.

    Men jag måste erkänna att jag skulle sakna dej väldigt om du helt la av med bloggandet!

    Ha det så jättegott!

  4. Jag tror jag är inne i en liknande ”svacka” eller vad det nu är.
    Men det känns lite skrämmande att inte sakna stickningen. Känns bara skönt och lite befriande att göra annat, eller snarare är det nog lite befriande att inte ha huvudet fullt med stick-tankar hela tiden.
    Det blir säkert stickat ett och annat framöver men inte lika maniskt – hoppas det blir det samma för dej!

  5. Jag tror det går upp och ner både med intressen och bloggandet. Men du hittar säkert tillbaka till stickningen. Jag tror som Lena att man byter inriktning ibland. Innan jag blev så här manisk med stickning och garner var jag manisk i mitt pelargonsamlande men det har tagit en helt annan nivå nu och manin sitter i stickningen men det kommer säkert att ändra sig det med så småningom.
    Hoppas att du orkar blogga lite ibland, jag gillar att läsa din blogg. Ha det så gott nu över Jul och Nyår.

  6. Jag skulle nog tro att din sticklust kommer tillbaka. Fast just nu så här innan jul kanske det bara är lite skönt att du inte gör det. Kanske du då får möjlighet att göra annat istället, eller alls ingenting, och det är inte fel det heller. Jag hoppas dock fortfarande att vi kan träffas i mellandagarna. Det var längesen jag socialstickade jag med! Om inte annat så för en god fika ;). Kram till dig och hoppas du får en skön helg!

  7. Nu såg jag inte hur din nya sjal såg ut bilden ville inte visa sig … det är ganska långsamt på nätet idag vet inte varför.
    Jag har haft många perioder när jag inte har orkat vara kreativ överhuvudtaget, så jag blir inte förvånad när en sån period sätter in. Nu har jag stickat två sjalar på lika många månader och håller nu på med en poncho i sommar rött lingarn, jag har lyckats få till mönstret och det är jag väldigt nöjd med, men sen ser själva rapporten så sjukt smal ut att jag har svårt att tänka mig att två sådana ska kunna räcka runt min inte allt för smala kropp? På bilden ser den minsann stor ut men jag får väl ge den till något barn om den inte räcker till.
    Kram

  8. Hos mig är det så att lusten kommer som mest intensivt antingen när jag egentligen inte har tid eller när jag får inspiration av människor jag möter. Helt okej att ha ett litet ”glapp” mellan varven tycker jag, för oftast är det efter de glappen som lusten kommer tillbaka med förnyad styrka! 🙂

    Kram och riktigt God Jul! Du kommer att vara så fin i din julsjal!

    Karin

  9. Håller med, det går lite upp och ner både med stickande och bloggande, precis som det gör med allt man inte måste göra. Och så skall det nog vara, det är ju saker man gör för att det skall vara roligt.
    Sjalen blev jättefin. Alldeles lagom till jul.
    Hoppas du inte försvinner helt varken från stickandet eller bloggandet. Ha det gott i juletiden, sticka bara när du har lust! Gillar att läsa din blogg.
    Kram
    Maria

Kommentera

