Fynden

Så har även jag varit på Syfestivalen i Kista. Även i år fanns det saker som irriterade, ungefär samma som vanligt, långa köer till toaletter och fika, hutlösa priser för fantasilöst fika, låång väg att gå mellan parkeringsplatsen och entrén och dålig akustik. Men som väl är så överväger det positiva; trevliga utställare med härliga produkter och att träffa andra likasinnade och prata det som är roligast.

Jag var framförallt där för att köpa en ny symaskin och inte vilken maskin som helst utan en overlock och det gjorde jag så nu har en dröm jag haft länge gått i uppfyllelse, i alla fall nästan för maskinen kommer hem till mig om två veckor. Jag köpte den här och kände mig mycket trevligt bemött. Sedan återstår att lära sig overlockandet också…

Men så klart ville jag kolla in annat också och det här kom med hem:

IMG_4291

Garn (grått från Araucania) och mönster från Nysta – härligt att få träffa Nina och klämma ”Nystagarn” igen, jag saknar butiken, att kunna klämma när helst lusten infinner sig. Rött garn eller rättare sagt Rosenrött garn från Färgkraft som jag började sticka på direkt när jag kom hem – en Ishbel. Den röda färgen värmer i höstmörkret. Och så två härvor merinosilke i rosa från Stäket. Jag skulle kunna ha dem bara till att klappa på men det ska jag inte utan det blir nog en Bella. Hos Eva blev det även lite praktiskt köpt:

IMG_4294

Ett sticketui från Knit pro som KM hittade och absolut tyckte att jag skulle köpa. Jag var tveksam men lät mig övertalas och nu är det ordning och reda bland mina stickgrejor:

IMG_4295

Förutom detta så har sedan tidigare virknålar, måttbans, stickmarkörer mm egna ”bon”. Så nu kanske jag slipper ägna en massa tid åt att leta efter framförallt strumpstickor 2,5 som aldrig finns när jag vill ha dem (fast det förutsätter att jag stoppar tillbaka på rätt ställe…).

Sammantaget en trevlig eftermiddag i gott och stöttande sällskap (KM). Eller som Eva sa: ”Var rädd om honom, det är inte många män som är så positiva till garninköp och annat”.

8 thoughts on “Fynden

  1. Wow, va kul att det blev en symaskin. Och snygga garner. Tänk att gå på mässa med bärhjälp och finansiär 😉 Har du anmält dig till SIV?

  2. Vilka fina köp du gjort! Blir så imponerad av folk som kan sy och en overlock är ju ”heavy duty” som vi säger i familjen när vi blir extra impade. Ska bli kul att se vad du kommer åstadkomma med både symaskin och garner.

    Ha det gott!

  3. Gratulerar till overlocken. Lite roligt är det att jag också köpte en overlockmaskin på syfestivalen för tre år sedan. Också från Symaskinsgrottan.
    Pia och gänget där är jättetrevliga och jag fick en bra instruktionskurs hos dem på köpet.

  4. Ja, det kan vara lite tokigt när katterna mina ska vara med och ”sticka”. Jag är livrädd för att lille Kit ska ge sig på mina Knitpro i trä, första stickor i trä jag har och dom vill jag inte se som flis i hans kattmun 🙂

Kommentera

