Borta bra men hemma bäst

Så är jag hemma igen och ordspråket ”borta bra men hemma bäst” är faktiskt inte så dumt. Det har varit trevligt att träffa arkivariekollegor från när och fjärran, intressant att lyssna på vad som händer i vår snäva lilla arkivarievärld på nordisk nivå, intressant att se lite av Trondheim och att umgås mer än vanligt med kollegorna som finns i min närhet till vardags men det är ändå skönt att vara hemma.

IMG_4206

En fundering jag har med mig hem är varför vi människor är i så stort behov av att sortera människor i olika grupperingar och nivåer? Vart man än kommer i stor sett och framförallt på konferenser och liknande så värderas man utifrån var man jobbar  – jag är kanske dum men blir jag verkligen en ”bättre” människa om jag jobbar på ”rätt ställe”?. Men jag har också fått uppleva hur härligt det är att ha en kollega och god vän som sällskap.

Jag har stickat en del (eftersom mina leder inte orkade med kvällsaktiviteter) och även besökt en garnaffär dock utan att köpa något (det är dyrt i Norge).Apropå stickning så såg jag till min glädje när jag kollade runt bland bloggarna som jag gillar att jag hos lilla Stickfrossa vunnit månadslotteriet där. Tack Anna – jag ser fram emot det som kommer i brevlådan!

I morgon är det dags för stickcafé här i Västerort som jag skrivit om tidigare, jag hoppas på fint väder så vi kan vara på Riddersvik. Om inte blir det som sagt på Pallas i Vällingby. Kolla in bloggen vid 09:30-10:00 om vädret ser tveksamt ut så lovar jag att lägga ut info (eller mejla eller ring).

3 thoughts on “Borta bra men hemma bäst

  1. Det där med grupperingar är verkligen intressant. Jag har tänkt mycket på sånt – och hur människor – inkl mig själv – fungerar i nya sammanhang sedan jag började på floristutbildningen. Vi är 14 tjejer från alla håll och kanter i Sverige och i alla åldrar. Spännande att se hur grupperingarna blir. Nu har vi en väldigt bra sammanhållning i klassen – men visst finns det en del olika åsikter om saker och ting. Dessutom har det gått lite i vågor vem som har umgåtts med vem. Det har också lärt mig en hel del om mig själv och hur jag fungerar.

Kommentera

