Jag sitter på läktaren

Jag har precis upptäckt att jag i gott sällskap sitter på läktaren i VM i friidrottsstickning, vilket känns bra även om jag är lite sugen på att kliva ned från läktaren och delta. Jag satt hela kvällen i går och tittade och stickade och det kändes så trevligt att chansen/risken för att jag kommer att sitta där fler kvällar är överhängande. Friidrott och stickning är en väldigt bra kombination tycker jag.

Om jag skulle vara med så är det nog i mångkamp eller långdistans som min insats passar bäst. Jag insåg i går att jag håller på med fem koftor!!! Och förutom att jag skulle behöva analysera mitt förhållande till koftor så skulle jag gärna vilja avsluta en eller flera av dem fast tre stycken som är kriteriet för mångkamp känns väl tufft, två kan nog gå annars kanske långdistans passar bättre där jag lite fritolkat ser det som en enda projekt av

”Långtråkig”, eller åtminstone lite mer enahanda, stickning som man får draghjälp igenom tack vare mästerskapet. Alltså ett projekt vars teknik och storlek man behärskar, men som utan VM antagligen hade tagit längre tid”.

Så här ser utgångsläget ut i dag på VM:s andra dag:

IMG_4178

Den äldsta koftstickningen, där det som återstår är att blocka ärmarna och sy ihop. Är av och till lite avogt inställd till färgen men garnet Heavens hand och mönstret (från Ninas första bok) är bra så därför borde den sluta ligga som UFO.

IMG_4179

Här är två projekt som jag absolut inte kommer hinna med att göra klart till den 26/8, det grå är en flätstickadkofta i Visjögarn och mönster från Yll & Tyll, det blåa är början på en ljuvlig kofta av danskt garn och design.

IMG_4180

Det blå är en kofta med garn från Eva i Stäket och mönster från Drops, den skulle nog hinna bli färdig. Den fick ett tillfälligt stopp när jag såg hur olika framstyckena blev i färgen men med en och en halv ärm kvar så… Med på bilden är också mormorsrutorna som ska vara nederkant på en linsjal (Yll & Tyll), den koftan lär inte bli färdig förrän till nästa sommar.

Med på alla bilder är den senaste koftstickningen:

IMG_4176

Också från Yll & Tyll både garn (Heavens hand) och mönster, påbörjad förra helgen. Den kan nog också bli färdig men kanske inte samtidigt som den blå och beiga…

Så nu när jag inventerat mitt koftläge och insett att jag är lite knäpp(are än jag trodde) så satsar jag på att göra klart två oavsett om jag kan kliva ned från läktaren och vara med i VM. Om inte till VM-slut så i alla fall till augustimånads slut.

Till slut, tack ni som kommenterade mitt förra inlägg. Jag kämpar på, jag har mejlat min läkare, städat i den takt jag orkar och bakat björnbärspaj och gjort egen björnbärsmarmelad och när jag gjorde den så fick jag känna lite av den där lyckan som kommer bara när jag gör syltar, saftar och bakar av eget.

7 thoughts on “Jag sitter på läktaren

  1. Jag håller med. Friidrott och stickning hör absolut ihop =). Alldeles strax 100metersfinalen, spännande! Jag stickar på mina Lakeside och läser lite bloggar samtidigt också. Barnen har precis somnat.

    Så himlans många fina koftor du håller på med. Här kommer lite pepp att du ska göra färdigt den översta som du bara ska blocka ärmar och sy ihop. Kom igen nu – den blir ju jättefin!!

    Kram!

  2. Vet inte vart kommentaren på NinaSagulinkoftan tog vägen. Superfin är den i alla fall. Vad fin din blogg blivit förresten. Visst är det kul att fixa och ändra lite.

  3. Alla var väldigt fina. Du kanske ska göra klart dem i ”färdighetsordning”; den som du har minst kvar på först, å andra sidan brukar det inte locka så mycket. (Inser att jag har få få koftor och för få ufo:n, ska nog åtgärda det snart.)

  4. Åh, vad gott med björnbär. Det var länge sedan jag åt (färska).

    Alla koft-projekt ser jättefina ut. Är jag helt ensam, men jag finner friidrott mördande tråkigt? 🙂 Ha det bra.

  5. Den röda är så syndigt läcker, den måste du bara göra färdig snart så vi får se hur den blir!!!

    Jaså, Garntrollet tycker friidrott är tråkigt. Jamen, det är väl det som gör det så perfekt att sticka till? Man behöver inte ägna ett ögonblicks uppmärksamhet åt allt hopp och skutt och spring 🙂

    Ha det så jättegott!

Kommentera

