Hur umgås man med får/lamm??

Som den stick- och ullgalning jag är så är ju Gotland härligt på alla sätt och vis. Bara det att det går omkring en otrolig massa ullproducenter (även om merparten säkert blir mat och kanske också fårskinn) fick mig att gå igång. Första dagarnas promenad så blev det mest rumpor när vi skulle fota:

IMG_4028

Lammen tvärvände när vi kom och vi kände oss lite som vi störde hemma hos dem (vilket vi ju också gjorde även om det var ett naturreservat). Men så sista kvällen så var vi på sydvästra sidan och där måste fåren vara av en annan karaktär för där vände de och rusade mot oss:

IMG_4073 IMG_4076 IMG_4075

Då blev vi faktiskt lite smårädda (kolla bara min avvaktande hållning på bilden till höger). Vad vill en mängd lamm/får när de kommer rusande så där? Käka på KM:s kläder uppenbarligen – men annars. Jag kanske kan få en kurs Karin när vi ses nästa vecka?

Men jag inser mer och mer att jag vill veta mer och lära mig mer om det som kommer före själva stickandet dvs om får, att spinna, karda mm. Det är härligt med en hobby där det ständigt finns mer att upptäcka och lära.

6 thoughts on “Hur umgås man med får/lamm??

  1. Visst har vi en härlig hobby, där det finns hur mycket som helst att lära sig. På 70-talet gick jag en kurs på ett studieförbund här i Norrköping. Den hette ”Från får till väv”, där vi bl.a. fick lära oss att karda, spinna på slända, valka och färga garn. Den var mycket trevlig och avslutades med växtfärgning i 2 dagar hos en av deltagarna, som hade sjötomt vid Glan. Börjar bli litet sugen på att ta fram min karda och slända och se om jag kommer ihåg hur man använder dem. Har samlat ”ull”, dvs hundhår när jag klippt Theddy.

    Ett stort tack till KM för informationen om handikappvänligheten på Gotland. Ska försöka planera en resa till nästa sommar, då jag hoppas att jag ska vara bra i min höft igen.

    Kram Metta

  2. Får och lamm är inte så sällskapliga. De är verkligen lättskrämda. Getter däremot är mycket mer sociala. Jag har stor erfarenhet av getter och även lite av får. Har t ex klippt ett får en gång.

  3. Tänk att vi har varit på samma ställen i sommar, men tyvärr inte samtidigt.

    Spinna har jag provat lite nu och då, men är ingen hejar på det alls. Har spunnit lite slända för eleverna ibland för att visa.

    Ha en fortsatt härlig sommar. Åker tillbaka till Östergötland imorgon för några dagar.

  4. Vill också lära mig spinna (någon gång).
    Stickkafé i Västerort tycker jag låter jättetrevligt, kanske i Vällingby? Jag hinner aldrig åka in till Hurtigs. Ska vi höras på mejl? Min mejl. em.eriksson[at]telia.com

Kommentera

