Bokslukare

Lille V har ju förutom sin ADD att tampas med även en lindrig form av dyslexi. Van som jag varit från hans storasyskon har jag  periodvis varit rätt frustrerad och konfunderad över att läslusten inte infunnit sig vid 9-10 års åldern som de gjorde för de andra. Länge hade jag också svårt att jämställa att lyssna på böcker med att läsa dem med ögonen, lite pinsamt av mig kan jag tycka nu när jag kommit över det. Men  nu så kommer läslusten och bokslukandet för lille V också:

img_02131

Jag är så glad och tackar Martin Widmark som skrivit LasseMajas detektivbyrå för hjälpen. Lille V slukar nu alla dessa fantastiska böcker. Han vill fortfarande gärna att jag läser men om jag inte vill, kan eller orkar då läser han själv, något som aldrig hänt förut. När sådant här händer så känner jag att allt slit som lille V och jag lägger ned är väl värd tid och ork.

Så nu är det sängdags och läsningsdags alldeles strax. Har jag tur får jag äntligen läsa Kärleksmysteriet i dag eller kanske sitta och sticka medan lille V läser själv…

6 thoughts on “Bokslukare

  1. Åh, vad bra att han hittat ”sin” litteratur. Jag tror att det är viktig (även om man inte har några svårigheter med läsningen) att man hittar litteratur som man tycker om, när man är barn. Jag avskydde att läsa, tills jag läste Tordhyveln flyger i skymningen.
    Jag lyssnade däremot gärna på dåtidens talböcker: LP 🙂 Jag tror att jag lyssnade på Djungelboken tusen gånger innan jag såg filmen… ehh, jag vet faktiskt inte om jag ens sett filmen, nu när jag tänker efter…
    Ha det bra

  2. Så härligt när det äntligen släpper! Det här med dyslexi är knepigt, det är ju så fruktansvärt frustrerande och jobbigt medan det ”pågår”, ja eller hur man nu kan säga. Men när den som drabbats väl fått hjälp att komma över sitt handikapp, så är det ju inget bestående. Vår son hade dyslexi som barn, och ganska kraftig sådan också. Tack och lov var det innan alla gräsliga indragningar i skolan så han fick fantastisk hjälp även där, förutom att vi tränade hemma med alla roliga böcker vi kunde hitta. Nu jobbar han som journalist, och har dessutom gått alla år på universitetet som studiemedlen tillät och har sen fortsatt att läsa den ena kursen efter den andra på kvällstid. Ingen som inte var med när han var barn kan ens i sin vildaste fantasi föreställa sej hans kamp, utan tar för givet att han alltid skrivit och läst med samma lätthet som idag.

    Hoppas lille V hittar många fantastiska böcker som håller hans läslust vid liv!

    Kram till er alla!

  3. Känner igen mig. Fick nästan panik, när jag upptäckte att barnen inte skulle få samma glädje av böcker som vi andra. Men här i familjen heter lösningen Daisy, en cd-skiva med inlässta böcker. Min dotter varvar både vanliga böcker och daisy, så hon är en enorm bokslukare, lillebror läser bara på Daisy, men det börjar gå framåt med mängden. Han ska snart få en portabel, så vi hoppas att det löser sig.
    Lille V ser ut att njuta av sina böcker, det ser trvisamt ut..

  4. Härligt att läsa att ni haft en trevlig utflykt och att sonen begravt näsan i en bok! 🙂 Det gör mig väldigt glad för din skull! *kraaaam*

  5. Visst är det underbart att se barn absorberas av böckernas värld. Vår E. har ännu inte hittat det trots sina 13 år. Men det kanske kommer. Ha det så gott och kram på dig!

Kommentera

