Uppmuntran och utlottning

Det är sjukstuga hemma hos oss just nu. Killarna är febriga och snoriga och jag är stel, ontig, trött och mår illa (‘det sista en biverkan av en ny medicin). Som tur är kräver killarna inte så mycket mer än fri speltid och lite mat och dryck.

Så först var jag inne på att skriva ett riktigt gnälligt inlägg men när jag pulade lite med min garnsamling så tänkte jag om så därför blir det en utlottning av garn istället och en önskan om att ni i kommentaren (som ni förhoppningsvis skriver en) tipsar om vad ni gör för att hålla humöret uppe när livet av någon anledning jävlas.  Jag vill gärna ha konkreta tips och inte så gärna hurtfriska generella tips (det får jag drösvis av från sjukvården), tips om avslappningsövningar kan ni också hoppa över (jag vet att det är bra och jag gör men är lite söndertjatad på detta område).

img_0129

Denna härva – Visjögarn –  är vad jag lottar ut bland er som lämnar en kommentar innan söndag 5/4 00:00. Garnet är inte så blekt som på bilden utan mer limegrönt tycker jag, riktigt vårigt.

Apropå garn så har jag lagt ut lite garn till försäljning på Tradera under säljnamnet ”bubbelsudd”. Mer kommer snart. Gå gärna in och kolla (och buda)

23 thoughts on “Uppmuntran och utlottning

  1. Åh, det är nog inte riktigt rätt dag för mig att svara på det här…. jag har något av en gnäll- och ynkdag trots att solen skiner osv. Så jag får nog snarast bevaka kommentarerna du får här för att se om jag hittar något att muntra upp mig med 🙂

    Men en sak kan jag ändå tipsa om, som brukar kunna få mig på bättre humör: Att ta en musikalisk nostalgitripp (mha gamla skivor, mp3:or eller youtube) och lyssna på favoritmusik från förr. I mitt fall blir det oftast lite hårdrock eller grunge, men jag kan lika gärna hamna i nåt slags musikal-träsk 🙂 På nåt sätt så blir jag lite glad av att lyssna på gamla låtar som betytt mycket för mig förr och som fortfarande kan kännas i hela kroppen.

    Och chansen att vinna lite limegrönt visjö-garn piggar ju förstås upp mig lite också 🙂

  2. Först så måste man få vara deppig ett tag, sen när det är dags att ta sig i kragen brukar jag försöka unna mig saker som är ego. Det kan vara ett skönt bad, ett glas vin och lite godis, en ”medveten” promenad (lyssna till fåglarna, känna alla dofter, titta på stenarna i skogen osv), pyssla med mina blommor, lyssna på musik i lurar, gråta till en sorglig film osv….

    Kan också rekommendera en bra bok som heter ”Att leva ett liv – inte vinna ett krig”, av Anna Kåver. Den har hjälpt mig väldigt många gånger.
    Sköt om dig!

  3. Härlig färg!!! Sanna färg verkligen.

    Jo, jag kommer till Kistamässan på lördag. Skall sitta och visa flätor en stund på morgonen och sedan cirkulera lite här och där.

    Hoppas att vi ses!!!!

    Sanna

  4. Hej!
    Jag har en ”måbralista” , fördelen med en lista är att när man är deppig är alla braiga ideér som borttappade, men har du en lista (skrives när du är glad å pigg) så kan du alltid hitta nåt som hjälper (mer eller mindre). En del av det som finns på min lista är:
    Tvätta håret
    Bada å smörja in dej med kräm som luktar riktigt gott
    Lyssna på musik som du älskar
    Skriv ner allt elende, läs en gång, kasta
    Putsa fönster (om du orkar)
    Gå ut, grön färg å frisk luft är alltid bra
    Skriv en lista på fem saker som du är nöjd med
    Be om en kram
    Surfa runt bland Yll&Tyll, Garnkorgen å andra nätbutiker
    Om inget hjälper, kryp ner under en ullfilt å sov en stund……….

    Solhälsningar Evalinah

  5. **börjar med en bamsekram full av energi**

    Håller med om må-bra-listan ovan!
    Jag är inte mycket för att köpa saker annars, men när jag är deppig eller nere, brukar jag unna mig en vacker bukett blommor, en scarf, extra god choklad e d. Inte just nåt dyrt, bara nåt (som känns) lyxigt! 🙂 Klappa underbart garn brukar hjälpa oxå…
    Nu vet inte jag om du har husdjur, men att kela eller leka med det/dem brukar vara härligt uppiggande/lugnande/glädjespridande!
    Kram igen! Hoppas du mår bättre bums!

  6. Jag skrev ett inlägg för ett tag sen om mina små botemedel, när jag kände mej nere och inte alls trivdes med mej själv. Kolla gärna; http://susilull.blogspot.com/2009/03/botemedel-i-vantan-pa-varen.html
    Efter att ha deppat runt ett tag, tar jag mej i kragen och bestämmer mej för att göra lite olika saker. Gärna roliga saker blandat med någon liten sån där seg grej som jag skulle ha gjort för länge sen. När det sen är avklarat, ger det ny energi och så belönar jag mej med något roligt. Allt som man går och drar på och inte får gjort tar massor av energi fast man kanske inte är medveten om det.

    Hoppas du snart känner dig gladare och piggare igen!! Kram!

  7. Om jag är deppig och nere brukar det hjälpa att gå ut i trädgården och spana lite. Kolla på hur maskarna har det i komposten, kika på nya knoppar, lukta på svartvinbärsbusken och kanske rensa lite ogräs. Rätt som det är är jag lugn och om än inte sprudlande glad så åtminstonde lite mer positiv än innan.
    Om jag är förkyld och trött brukar jag bädda ner mig i soffan med en lagom puffig kudde, filt och en bra film (som man gärna får ha sett många gånger så att man med gott samvete kan somna om man vill). En god kopp te med honung (gott för förkylda halsar) och gärna en god liten kaka (om det finns hemma) kompletterar det hela.
    Och eftersom jag är garnberoende blir jag alltid lycklig (eller i alla fall mindre ledsen) av att klappa på mina garner, fundera över vad de ska bli och sticka lite av dem. Det är lyxigt!

    Kram på dig och hoppas att du mår bättre snart!

  8. Känner mig ungefär som Ilsefin idag, och du, så det är inte heller för mig världens bästa dag att skriva kommentar på. Tänkte precis när jag började läsa lite bloggar att idag blir det inga kommentarer – men det blev det visst i af *s*. Lite limegrönt Visjö måste ju vara uuuunderbart fint :).

    En sak som definitivt hjälper mig är att börja på ett nytt stickprojekt. Och det tror jag minsann brukar hjälpa dig också! Gärna nåt lite klurigt så att jag kan sjunka in i mönstret och totalt glömma omvärlden. En bra film kan också vara riktigt skönt att se. Fast man vet ju inte om filmen är bra innan man ser den.

    Hoppas att vi ses snart! Eftersom jag har väldigt nypåfyllt garnförråd och tomt på kontot kommer jag dock inte att besöka Syfestivalen till helgen.
    Kram!!!

  9. Kära du! Nej, några hurtfriska idéer får du inte från mig. När det känns tungt för mig gäller korta må bra stunder och försöka minnas dem efteråt. Klappa på garn är inte så dumt det heller, känseln är fin att utveckla, koncentrera sig på hur saker och ting verkligen känns mot fingertopparna, ovansidan på handen, kinden, foten. Värt att prova?
    Kram Pia

  10. Hej Boel
    Mitt tips till dej är att börja lyssna på talböcker, för mej fungerar de jättebra, de gör att jag kan stänga av mina egna tankar och funderingar och bara lyssna , samtidigt kan jag handarbeta , promenera eller vad jag nu vill och kan utan att störas av mina egna tunga tankar.
    Ha de gott på dej.
    Eva.

  11. Du har redan fått många bra tips ovan och vet inte om jag har så mycket att bidra med. En bra bok, härlig musik och som Linda föreslår ett nytt stickprojekt kan också hjälpa mig när det känns jobbigt. Ibland behöver jag dock skriva av mig, inte bara på bloggen, för att få ordning på mina tankar och få ett annat perspektiv på tillvaron.

    I förra veckan skrev jag ett långt mail till Norrköpings Tidningar för att berätta hur det är att vara anhörigvårdare och inte omfattas av LSS (Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade), eftersom min make var 65 år när han blev rullstolsburen. På tisdag i nästa vecka kommer en journalist och en fotograf från tidningen för att prata med mig. Plötsligt kändes livet inte lika jobbigt.

    Hoppas det känns litet bättre för dig.

    Ett underbart garn som jag gärna skulle vilja vinna.

    EN STOR KRAM!!

  12. Jag sätter på en cd med nostalgi-musik, d v s från åttiotalet, då jag var ung och vacker och allt var möjligt. (Mycket är fortfarande möjligt men realismen har väl ökat i takt med åldern.) Är livet bara halvsunkigt funkar det att rocka loss en stund i vardagsrummet. Skulle detta mot förmodan inte hjälp ringer jag min syster. En hjärtegod människa med precis samma humor som jag, och med en förmåga att lyssna och hålla med på rätt ställe. Perfekt terapi.

    Och sen finns ju naturen också. Ibland behöver man bara få gråta en stund vid havet….

    Hoppas att det lättar lite snart. Skickar varma kramar!

    /Annelie

  13. Ett enkelt måbratips, enligt mig, är att ta en kopp te/kaffe och lägga sig i badet med en god bok =) Kräver dock att man har badkar =)

    Vilken underbar färg på garnet.

    Kramar

  14. Jag har absolut inget ytterligare att komma med, hoppas bara att du hittar nya infallsvinklar bland alla tidigare tips. Det där med ljudbok, att sitta och sticka och lyssna och helt stänga av yttervärlden och krypa in i bokens värld, det är avslappning för mej.

    Har just börjat lyssna på en serie av en författare som heter Lemony Snickers – nej kan det verkligen vara det? En psevdonym är det i alla fall, så kanske … – Vet inte ens om de är för vuxna eller yngre tonåringar, helt absurd, handlar om tre föräldralösa barn och allt elände och alla katastrofer de råkar ut för. Låter inte klokt, är inte klokt men helt underbart absurd och avslappnande. Går inte att tänka på sina egna problem när den 14-åriga hjältinnan genom kluriga lagar håller på att bli bortgift med den fasansfulla skurken, som tänker döda henne när han väl är i besittning av hennes förmögenhet. Ja, du kanske förstår stuket …

    Kram!

  15. Vilken bra idé att be medbloggare om råd!
    Min råd:
    Att i lugn takt äta en god stor frukost , läsa morgontidningar och lösa dagens sudoko är mitt förslag på en bra start på dagen. Funkar när man saknar dagligt arbete.
    Att gå på bio, teater eller konsert. Gärna köpa biljetter iförväg och markera i kalendern.
    Hitta nya former för umgänge tex starta en bokcirkel eller ett matlag i enkel och anspråkslös form
    Det viktigaste: närvaro här och nu. Även när allt känns för jävligt dyker det upp små stunder av ljus som man efter lite träning kan vila i.
    Också jag har ett boktips för att öva upp denna förmåga: Vem är det som bestämmer i ditt liv av Åsa Nilsonne, den finns som ljudbok tillsammans med Anna Kåvers bok.
    Tack för alla andra råd.
    Ha det så gott du kan
    Kram!

  16. Jasså, det är här du finns 🙂
    Jag återkommer om Heaven´s hand-garnet.

    En så´n här dag är ju solen en riktig energikick.
    Sitta mot en vägg i lä, med en god bok i Mp3´n och ny, fräsch stickning i vårig glad färg i händerna. Eller en klatchig tidning; Lantliv eller ECOqueen är mina favoriter, men då kan man ju inte sticka samtidig…

    Jag Hejjar på dig och hoppas att du snart kvicknar till!!! 🙂

  17. Jag har inga speciella tips mer än att jag skriver av mig skiten … det har du nog sett i min blogg. När jag har skrivit klart brukar jag må bättre…
    Förr när jag var frisk och hade normal ork så brukade jag alltid tvinga mig själv ut och träffa andra när jag blev för deppig. Det brukade hjälpa mig.
    Kram

  18. Jag har inga idéer direkt utöver dem du redan har fått.
    Men att lyssna på musik eller titta på en film som man tycker om kan hjälpa lite.
    Allt gott till dig!

  19. Hoppas att du har någon kompis som du kan skratta tillsammans med.
    Det brukar fungera för mej.Skratt förlänger livet heter det ju

  20. Jag brukar ge mig själv en tidsfrist att få gnälla, vara arg och förbannad och ledsen. Ibland bara att skriva av sig för att få det ur systemet…Sen göra något riktigt ego, bara för mig själv te x gå på bio, dricka vin med en kompis , läsa en bok eller nåt annat trevligt chokladfabriken funkar alltid men jag brukar göra det på bortplan så kommer jag hem snäll och glad igen. I värsta fall så funkar det att promenera med en i-pod med en bra bok eller musik. Lycka til! Eldstickan som också har ett humör som går upp och ner då jag väntar på en operation, jag ska bege mig ut till Gustavsberg med en kompis och ta en promenad i solen, annars borde väl syfestivalen i morgon hjälpa?

  21. Jag har ju mina 9 katter…och några av dem är riktiga ”tröstkatter”…sensitiva och ”känner av” när matte är nere. Det är oslagbart att ha en mjuk tillgiven misse att krama när livet är ”motigt”!

  22. När livet av nån anledning jävlas … tja. Det kan det ju göra på flera sätt. Att ösa på med för mycket på en gång så man har svårt att hålla sig flytande. Eller bara kännas urtrist. Dags-att-kasta-in-handduken-känslan bortanför den känner jag inte till.

    Om det är det första så kan det vara bra att faktiskt skriva upp alla de där sakerna som virvlar i övre torktumlaren. Det brukar visa sig att de faktiskt inte var så många som man skulle kunna tro. Och mestadels så ska det inte ske precis samtidigt. Även om förberedelsetiden (= nu) sammanfaller. En del saker kan göras bort enkelt på en gång, en del får faktiskt strykas bort.
    Och efter den hanteringen blir jag lite ”renare”.

    Känns allting urtrist så brukar jag slösurfa på trevliga bloggar och andra ställen. Spela mycket king.com-spel och standardpatiancerna tills jag ser det när jag blundar.
    Att komma ihåg att äta i detta skeendet är en utmaning, men det underlättar också. Urtrist måste också få sin tid. När den är nöjd så går den. Så tror jag.

    För många år sen hade jag en skiva med Åsa Jinder som oförklarligt lyckades göra att jag fick tummen ur fastän jag var alldeles degig egentligen. Jag kom på mig flera gånger med att plocka ur diskmaskinen eller nåt annat *stöön*-igt som jag inte hade idst före jag hörde skivan.

  23. Jag bakar! Det är en av lösningarna på dåliga dagar, och gudarana ska veta, att de har varit många genom tiderna. Både skola, kommun, landsting, sjukhus, FK, ja, det mesta runt barnen och numera runt mig själv.
    Då barnen var små, grävde jag nya rabatter i trädgården, så det finns flera, som jag direkt kan säga, att jag gjort pga. den och den överklagan eller när de inte ville som jag ville. Och vi har inte mycket matjord men däremot väldigt mycket sprängsten.
    Det har i alla fall funkat för mig.

Kommentera

