Jag är frisk nu!!

I går meddelade Förnedringskassan att jag är frisk, nä nu ljuger jag lite, de struntar ju faktiskt i om jag är frisk eller inte utan de meddelade att jag inte har nedsatt arbetsförmåga längre. Det betyder i klartext att de inte längre ser mig som berättigad till att få sjukpenning.

Detta beslut får jag samma dag som jag är på mitt första besök på Reumatologmottagningen på KS och där konstaterar man att jag har inflammationer i flera av mina leder framförallt i händerna och fötterna.

Det känns lite absurt tycker jag med morgonens information från läkaren och så  FK:s beslut som jag läser på eftermiddagen. Läser man sedan motiveringen till FK:s beslut så blir det hela ännu mer absurt, min sjukpenning dras in för att jag fyllt i en blankett fel, jag har räknat fel och uppgett att jag jobbar i snitt 31,25 istället för 30 timmar som är 75 % av min heltid.

Nu går beslutet att överklaga om jag nu vill det. Men det vet jag inte om jag vill. Någonstans går en gräns för vad jag står ut med, jag känner mig kränkt av FK agerande och det har jag gjort hela vägen som jag varit sjukskriven. Jag är omväxlande arg, ledsen, apatisk och ibland visar sig en liten stridis men inte så ofta. Frågan är ska jag ta kampen och överklaga eller ska jag ta tjänstledigt den del som jag inte orkar jobba och därmed få mindre i plånboken? Hur skulle ni göra?

En sak vet jag, jag kommer inte att rösta på den nuvarnade regeringen vid nästa val (precis som jag inte gjorde förra valet).

16 thoughts on “Jag är frisk nu!!

  1. Upprörande och syniskt! Denna regering vill inte att alla medborgare ska leva bra liv utan bara några få, av dem, utvalda! Så vill inte jag att samhället ska vara. Alla är lika mycket värda och ska behandlas utifrån sina egna villkor i största möjliga mån. Så det så!!! Du kanske har goda chanser till upprättelse vid ett överklagande, men jag förstår om du avstår.

  2. Upprörande att Förnedringskassan kan dra in sjukpenningen pga att du skrivit fel på svårbegripliga blanketter. Om du orkar ska du naturligtvis överklaga, men jag förstår om du inte orkar.. Det finns ju trots allt en anledning till att du har varit sjukskriven! Kram

  3. Klart du ska överklaga! Du ska ha den ersättning du har rätt till. Be t ex en kurator knuten till reumatologen, att hjälpa dig överklaga. De brukar kunna hjälpa till när det strular.
    Både jag och senare maken har kämpat med FK, så jag vet att det är jobbigt, men om du inte överklagar, så är det bara du själv som förlorar på det.
    När man har med FK att göra så är det bara att inse att de inte finns till för att hjälpa oss som är sjuka. Man tror nästan att de får stoppa pengarna de kan spara in i sin egna privata ficka…
    Lycka till med att kämpa mot din sjukdom och FK!
    Hör av dig om du undrar över något. Kan jag hjälpa till så gör jag gärna det.
    Ann-Louise(reumatiker sen -97)

  4. Jag förstår om du inte orkar att överklaga, det tar energi bara av att få ett negativt besked, men för din egen skull så borde du göra det…

    jag själv får se hur det går med min förlängning med sjukbidraget i April, har helt sjukbidrag och inget har hänt än på läkarfronten så det kanske blir socbidrag nästa månad, får hoppas att det inte blir så…

    Men kämpa på/Kramar

  5. Överklaga!!! Nu har du ju dessutom nya läkarintyg att slänga dem i ansiktet om du överklagar 🙂 Över hälften som överklagar FK’s beslut vinner, så det kan vara en bra chansning. Kram. Ps. Kolla med hemförsäkringen om du har rätt till juridisk hjälp via den,ibland ingår det.

  6. Låt inte FK vinna!!! De är hemska att ha att göra med, och deras blanketter är helt obegripliga. Bara att fylla i en blankett för bostadsbidrag är ett heldagsarbete komplett med ångestattacker… 😉
    Du måste få den ersättning du har rätt till, reumatism är inte att leka med. Kram och lycka till!

  7. Jag hoppas att du känner att du vill kräva det du har rätt till. Om du bestämmer dig för det, ska du se till att du har någon som kan ta över striden, så att du kan släppa det, både känslomässigt och praktiskt, åtminstone delvis. Alla känslorna tar alldeles för mycket av din energi och den vill du ju lägga på något mycket roligare, eller hur?

    Jag tycker att det var flera fantastiskt fina tips bland kommentarerna om vem som kan hjälpa till när det strular. Reumatologen har ju varit med förr och har förståelse för situationen. Sedan lutar du dig tillbaka och fyller ditt huvud med fina minnen av familjens turer på isen (ser helt fantastist ut, själv bor jag i skåne och har inte sett en tillfrusen sjö sedan jag var liten) och gottar dig åt att någon annan som har en examen i FK:s blanketter kan fixa det här.

    Kram och lycka till!

  8. Usch jag vet inte vad jag skulle orka om det var mig det handlade om? Men hur går det med all stickning om du har inflammation i händerna? Är det bra rent av, inte vet jag?
    Konstigt är det men det mesta brukar ordna sig.
    Kram

  9. Överklaga!!!!! Jag stöder dig helt och fullt. FK kan inte vinna i detta fallet. Nu har du nya läkarintyg och det borde ju kunna användas. Dra in sjukpenning p g a en fel skrivning. Nej, nu får de då ge sig.

    Kramar
    Sanna

  10. Överklaga! Fixar du det inte själv så be någon annan att hjälpa dig. Det är ju bra att du fått nya intyg också.

    Själv har jag bara mött trevliga och hjälpsamma människor och jag tycker det är otroligt synd om dem som försöker utföra ett arbete som verkar helt omöjigt om man har ett samvete. Det är ju trots allt inte personalen som kommer med nya påfund hipp som happ (även om det säkert finns en och annan som blivit så hemmablind att de gärna ”jagar folk med blåslampa”).

    Kan tillägga att jag också vet vilka jag inte ska rösta på nästa gång heller. Håller tummarna för dig.

    Kram,

    Annelie

  11. Försök hitta lite extra kraft å överklaga!!
    Jag förstår att det är jättesvårt, har fibro och har fått strida mej till det mesta.
    Utan att ens känna dej tror jag att du mår bättre sen om du orkar ta kampen nu, för vad har du egentligen att förlora……………Känslan om/när du vinner detta kommer att vara härlig!
    Be om hjälp å stöd av familj, vänner, kurator mm.

    Kram från Evalinah som lägger sej i sånt som jag inte alls har med att göra.

  12. Måste kännas frustrerande att bli behandlad på ett sådant sätt av FK. Om du orkar, ska du givetvis överklaga.

    Vi har ett liknande fall som ditt i vårt stickgäng och hon har blivit behandlad på exakt samma sätt. Nu har hon äntligen träffat på en läkare på Stress och Smärtenheten i Linköping, som säger att hon blivit helt felbedömd och att hon absolut inte ska arbeta. Hennes sjukpenning är nu indragen sedan en tid och måste givetvis överklaga. Nu väntar vi alla med spänning hur utgången ska bli.

    Hoppas verkligen att det löser sig för dig. Kram Metta

  13. Om du inte överklagar så tolkar FK det som att dom hade rätt och du bara försökte lura till dig sjukpenning! Självklart ska du överklaga, men gör som det står ovan, ta hjälp av en kurator eller liknande som kan .
    Själv blev jag hotad med indragen sjukpenning under flera år på nittiotalet men dom verkställde aldrig hoten. Men jag känner flera som har fått veta att dom kan gå upp på heltid, trots att dom inte kan det och när dom sedan inte överklagat så har det slängts i ansiktet på dom som att FK hade rätt! (Dom har tagit tjänstledigt eller arbetsgivaren har låtit dom jobba det dom kan utan avdrag vid frånvaro.)

    Be om hjälp och ta kampen!!!

  14. Hej o tackar allra hjärtligast för gratulationen! 🙂
    Jag har haft en jättebra helg men är trött nu.. Är det en föraning hur det är att bli gammal? 😉

    Jag håller med alla ovanstående – överklaga!!! Ta hjälp av alla du kan – gärna FK själva så de får på nöten! *morrar åt dem*

    Jag – och alla vi här – tror på dig och står bakom dig i en gigantisk, stärkande cyber-kram!
    /Sofia

  15. Överklaga! Det finns inte på kartan att de ska ha rätt, när det är fel. De kan sannerligen själva få hjälpa till att överklaga, vilket de har skyldighet till.

    Jag kommer själv att sätta mig på mitt jobb mitt i sommaren, eftersom sjukersättningen går ut, och jag inte enligt den nya lagen har rätt till mera. Jag har inte ens rätt att vara sjuk, fast jag är det, utan det är bara att arbeta 100% i minst 3 månader innan jag har upptjänat ny SGI. Detta kommer ju inte att göra mig friskare utan tvärtom ännu mera sjuk.

Kommentera

