Arbetsvantar

Jag har i dag invigt mina nya egenhändigt gjorda ”arbetsvantar”. I mitt yrke som arkivarie till bringar man en hel del tid i mindre varma utrymmen – depåerna där vi förvarar handlingarna – ska hålla en temperatur på +-17 grader enligt Riksarkivets författning. Det säger sig själv att man speciellt om man är lite frusen av sig blir kall om man ska jobba en längre stund i denna temperatur, en rejäl stickad sjal samt värmande arbetshandskar är ett måste.

img_0014 img_0016 img_0012

Rätt så snygga arbetsvantar om jag får säga det själv.

Mönster från Yll & Tyll gjort av Eva-Lotta som jag tror är kvinnan bakom denna blogg (tack Ulricha för att du ledde mig på rätt spår). I min villgörahög finns flera mönster som Eva-Lotta har gjort och efter att ha stickat dessa muddar längtar jag efter att pröva fler av dem.

Garn: Rowans 4 ply soft i färgen Tea Rose (om jag minns färgnamnet rätt). Ett underbart garn som jag vill sticka mer och mer och mer av.

Jag har faktiskt redan börjat på ett par likadana muddar till fast inte till mig men det blir fler till mig också, jag måste ju matcha arbetshandskarna på jobbet med de kläder jag har på mig. Vore lite läckert att ha ett gäng med muddar i skrivbordslådan på jobbet och välja efter klädsel och humör eller hur?

8 thoughts on “Arbetsvantar

  1. Ett gäng med muddar i skrivbordslådan = perfekt! Det är bara att jobba på!! Jättesnygga blev de! Blir riktigt sugen på att göra ett par likadana – jag har ju dessutom ganska mycket kvar av just det garnet från när jag gjorde min Sun Ray Shawl ( i brunt). Gillar också garnet skarpt! Fast jag skulle nog inte kunna ha de på jobbet. Att snitta och hålla på med blommor i muddar/halvvantar är ingen hit. Jag har provat *s*. Kram Linda

Kommentera

