Sticka småvarmt

Jag måste erkänna att jag är helsåld på Johannas bok Sticka småvarmt. Jag köpte den för en vecka sedan och varje gång jag tittar i den kommer jag på nya idéer på vad jag vill göra. Innan jag bläddrade i den var jag rätt skeptisk, tänkte på stickade medaljer, som i och för sig är kul, men inte riktigt min grej men nu som sagt har jag tvärvänt.

Bläddrade i boken och sedan köpte den gjorde jag förresten på Söderbokhandeln, en mysig bokhandel på Söder, där jag tillskillnad från kejdjebokhandlarna känner mig välkommen med skön musik strömmande emot mig och massor av böcker på en rätt liten yta som gör att det känns ombonat. Trevlig och kunnig personal är ett plus också, lite dyrare men mycket trevligare.

Det som gör att jag har fallit pladask för boken är just att den sätter igång min fantasi på många sätt.

*Att mönstren är uppdelade i avgränsade byggdelar släpper loss min fantasi som annars lätt gömmer sig i oro för att inte ro iland mina egna påhitt.

* Att Johanna använt garner som jag har en del av men som mest blivit liggande för att jag inte riktigt kommit överens med dem om vad de ska bli av dem. Ta Drops alpacka till exempel, jag har en hel del nystan i min samling men har nästan aldrig använt dem. Men att sticka i dubbel alpacka är suveränt. Eller olika sockgarner, det har jag också ett större lager än jag vill av.

* Att mönstren är tematiska, dvs det finns ofta både sockor, mössa, vantar och halskrage med samma mönster som utgångspunkt. Jag står ofta på morgonen och letar frenetiskt efter det som inte finns dvs både mössa, vantar och något att ha runt halsen som matchar åtminstone i färg. Förvisso inte nödvändigt men ofta snyggt och kul och en bra start på dagen om man som jag helst vill dra täcket över huvudet.

Just nu är jag mest frustrerad över att jag inte hinner med att sticka lika snabbt som idéerna ploppar upp, men februari blir tror jag för mig en ”stickasmåvarmtmånad”. Någon som vill hänga på kanske? En anspråkslös KAL?

img_3474 img_3475 img_3476

6 thoughts on “Sticka småvarmt

  1. Jag tycker också mycket om Johannas bok Sticka småvarmt. Tycker kapiteluppdelningen som hon gjort är helt perfekt. Man kan välja själv om man vill sticka helt efter beskrivningen eller låta den egna fantasin få utlopp. Tydliga förklaringar och teckningar är också till stor hjälp.

    Eftersom Johanna bor här i Norrköping och vi känner henne, har vi inbjudit henne att komma en kväll till vårt stick-café på Vetekornet för att presentera sin bok och visa originalmodellerna som finns i boken. Det ska bli mycket trevligt.

    Önskar att du får en bra vecka med litet tid för stickning. Kram Metta

  2. Kul att du känner lust och kreativitet igen, själv har jag precis fått en socka klar och segar igång med nästa. Det jobbiga med sockor är att de är två … ha ha.
    Jag läser gärna om dina stickframgångar men kommer själv att mest titta på alla bilder du framöver kommer sätta in.
    Kram

  3. Jag var på Johannas releaseparty och köpte boken. Tycker också mycket om den. Har nu stickat mössa, fingervantar och en bra bit av halsduken med volanger. Garnet Lucca Fino är mycket mjukt och trevligt. På onsdag ska jag gå en kurs i att sticka pärlmuddar hos Maria.

Kommentera

