Nä det blir inte en årskrönika eller – jo!

Jag har nu surfat runt bland en massa härliga årskrönikor men känner mig väldigt ambivalent till att skriva en själv, 2008 har varit en väldigt turbultent år för mig och min familj men det blir en med fokus på stickningen.

Bästa stickhändelse:

Blir inte en utan alla där jag mött andra stickerskor på stickcaféer, på semestern i Halland, på tu- och tremanhand på trevliga fik runt om Stockholm och inte minst på Varva nedhelgen i Tyllras regi.

dsc00044Inspirerande provlappar från Varva nedhelgen.

Bästa stickning:

Det har varit lite av ett sjalår för min del. Jag har gått från att inte använda och inte sticka sjalar till att vara helt beroende. Lite samma har det varit med muddar som jag i och för sig stickat tidigare men inte använt. Bästa sticking(ar) blir därför två sjalar en till mig själv och en som jag samlade mod och vågade ge bort till en god vän som är så himla duktig på att sticka.

002 001-7 Den blå som jag gav bort finns det tyvärr ingen bild på när den är blockad.

Bästa stickkänsla:

I år har det börja krypa in ett litet frö till sticksjälvförtroende i mig, jag som tidigare varit så kritisk till vad jag åstadkommit. Det känns så skönt och så går det ju bättre när jag stickar också.

Årets sämsta nyårslöfte:

I gott miljösyfte så har jag för mig att jag lovade att köpa mindre garn i allmänhet och när jag köpte så skulle det vara ekologiskt garn. Haha säger jag, jag har aldrig köpt så mycket garn som under 2008 (i och för sig en hel del ekologiskt eller närproducerat) å andra sidan har jag aldrig stickat så mycket som i år heller. Något nyårslöfte på detta tema blir det inte detta nyår däremot en önskan till mig själv. Många är det garnnystan som köpts när jag varit ledsen, trött eller uppgiven så det är en tanke jag tar med mig.

Tankar för 2009:

Inga nyårslöften blir det i år precis som Pia skriver så kommer livet alltid emellan. Men tankar och drömmar har jag. KM påpekade när hans mamma gick bort att nu var det min ”tur” att ta över sockstickandet i släkten för det hade hans mamma gjort efter sin svärmor. Det ligger något lockande i den tanken att ta vid och när jag nu är kvar i Stickameras sockklubb trots klent deltagande så kanske släkten får en massa strumpor oavsett om de vill eller inte. Jag drömmer också om att komma igång ordentligt och sticka någon av alla de koftor som jag så gärna vill ha gärna i Visjögarn som jag har ett stort lager av. Sist men inte minst så ser jag framför mig att jag går på många stickcaféer, kurser och liknande och forsätter att lära känna en massa härliga människor.

Gott Nytt Stickår!!

4 thoughts on “Nä det blir inte en årskrönika eller – jo!

  1. Det var en trevlig nyårskrönika, jag gillar allt med stickat i. Sen ser jag att du har hängt upp nya gardiner här inne, jättefint tycker jag som ju gillar att byta gardiner ofta i min blogg. En del säger att de blir lite osäkra ibland när de kommer in om de har kommit rätt, 🙂 ha ha ja, det är bra litet vakenhets test kan nog behövas ibland.
    Kram

  2. Har just fått besked av Maria att jag fått plats på Blanda garn kursen, hoppar därmed Trinus kurs. Vi ses då om inte förr!

Kommentera

