Det som syns finns!

Stor kram till var och en av er som kommenterade mitt förra inlägg om huvudvärken – precis vad jag behövde en massa stöd och uppmuntran. Huvudvärken finns kvar men inte alls lika intensiv (peppar, peppar).

I mitt jobb som arkivarie pratar vi inom ”kåren” mycket om att tillgänliggöra handlingarna för allmänheten och jag tror att det är ungefär samma sak som jag vill göra med min garnsamling (dock inte för någon annan än mig själv). De senaste veckorna har jag försökt få ordning på min garnsamling (vilket jag skrivit om förut) just med tanke på att göra i alla fall delar av den synlig – tillgänglig. Förra helgen flyttade mina favoritgarner hit:

img_33601 Bakom glas så att de syns och det har redan haft positiva effekter, idéerna blir mångdubbelt fler. Det är väl helt enkelt så att det man inte ser finns inte, vilket gör att i alla fall jag köper nya garner hela tiden. Inte så att jag tänker mig något garnköpsförbud men det är faktiskt kul att göra något av det jag redan har.

Senaste projektet när det gäller att tillgängliggöra garnsamlingen var att få någon ordning på alla restgarner. Tidigare låg de i en stor pappkasse huller om buller, mer som ett förstadie till soptunnan än som en del av garnsamlingen. I fredags så åkte allt upp på bordet:

img_33641 Det var lite fascinerande att se vad som fanns där, förvånasvärt mycket snuttar av Norogarner (har jag stickat så mycket med det?) en hel del Karisma och Drops Alpacka (rester tror jag av två misslyckade projekt)och rätt mycket sockgarnsrester. Efter lite funderande och en väldig lång tid med nystmaskinen så har jag nu sju stycken ”godispåsar” istället för stora pappers(sop)kassen:

img_3375 img_3376 Två av mina ”godispåsar”, en med ekologiskt bomullsgarn och en med sockgarner. Visst ser det lockande ut?

Hur gör ni med era garnsamlingar, gömmer eller visar? Hur gör ni med era restgarner, slänger eller sparar minsta garnsnutt?

5 thoughts on “Det som syns finns!

  1. Perfekt sätt att lyxa till restgarnerna med godispåsar. Jag har också tagit tag i mina restgarner och det har blivit många pulsvärmare och Stickfrossas vantar de senaste månaden. Perfekt restgarnsprojekt. Även en liten snutt kan räcka till en fräck rand eller en snygg avslutande kant. Tack och lov tar det på mitt garnlager. Har ”lovat” mig själv att inte köpa för mycket garn innan lagret minskar och än så länge har det gått bra. Imorgon spricker det dock. Måste köpa tjockt garn till en mössa. Jag har en känsla av att det blir en kall vinter =( Hoppas jag har fel… Lycka till med dina restgarnsprojekt.

    Beatrice

  2. Så härligt att gå igenom alla garner och klappa dem! 🙂 Jag förvarar mina i genomskinliga zip-påsar (Ikea har prisvärda dylika) i korgar som jag har i bokhyllan så jag ser åtminstone det som ligger på toppen i varje korg. Sen finns det ju alltid ett litet gäng nystan som ligger lite här och var av olika outgrundliga anledningar. Restgarnssockor/vantar/muddar är trevligt att sticka och ser ofta skoj ut, så jag spar (nästan) varenda liten tåt. 🙂

  3. Det där var en bra idé, har en del garnrester jag med…

    Hoppas att du blir fri den där förbenade huvudvärken, det gör att man inte kan fungera riktigt…

    Har du fått någon medicin för det?

    Ett tips i alla fall, ät för guds skull inte Treo Comp läs mina inlägg här

    http://stickmonster.bloggagratis.se/2008/10/29/1064974-du-kan-bli-beronde-av-treo-comp-det-vet-jag/

    http://stickmonster.bloggagratis.se/2008/10/31/1068648-huvuet-bankar-och-jag-far-absolut-inte-ata-treo/

    http://stickmonster.bloggagratis.se/2008/11/14/1107779-livet-ar-som-ett-trad/

    Sköt om dig/Kramar

  4. Jag klickade på bilden av din garnsamling och nästan drägglade. Så där tjusigt såg det ut i början i min hylla, men nu har jag lyckats trycka in så mycket att det är svårt att se vad som finns där inne.
    Jag hade så mycket gamla garner, sedan jag köpte en stickmaskin och samtidigt fick nojan och beställde en hel del garn. Men tråkigt nog mest akryl eller vad det nu är, så det vet jag inte vad jag ska ha till. Skänker säker bort det med tiden så brukar jag göra med sånt som blir liggande.
    Men den där stickmaskinen var en många års längtan som tog tvärt slut när jag väl fick den. Snacka om dålig tajming, den kom samtidigt som jag var utbränd så hur skulle det lyckas jag kunde inte läsa manual, inte hade jag tålamod eller ork. Så nu står den i källaren, få se om den åker upp i ett senare skede eller om jag säljer den. Finns video till så man vet hur man gör, så mår man bra är det nog en baggis.
    Jag har en korg med garnsnuttar och faktiskt stickade jag ett överkast av sånt för några år sedan. Jag stickade fyrkanter och blandade friskt i färger men mest ullgarn, mycket raggsocksgarn. Den är stor filten och alla som ser den tycker den är vacker. Ska fota den och sätta in i bloggen någon dag så får du se.
    Kram och fortsätt bli av med huvudvärken

  5. Skåp med glasdörrar måste vara det perfekta för garnförvaring. Håller med, man behöver se vad man har för att bli inspirerad och klara av att minska sina garninköp.
    Upptäckten av alla nya trevliga garnsorter har varit lite förödande för mig. Får hela tiden lust att pröva något nytt, särskilt om jag besöker Garnkorgen. Det skulle ju vara vettigare att hålla sig till ett garn per kvalité, då blir det ju lättare att använda garnresterna.

Kommentera

