mystisk sjal och utvecklingssamtal

Jag har börjat på en sjal som kommer att bli så fin så fin. Det är lite för mörkt för att ta kort nu men jag kan ju försöka beskriva den ;=). Den fick mig först att tänka på skog och sedan blåbär men sedan kom jag på att blåbär var det inte riktigt och då tänkte jag på blåsippor:

 och det kändes mer rätt speciellt om man tänkte granskog till

Men nu tänker jag mest på Höstastrar:

 Sådana som står kvar gröna och lila när det mesta runtomkring i rabatten vissnat.

När jag inte stickar eller samtidigt så funderar jag mycket på lille V som har det så jobbigt i skolan just nu. I dag har vi haft ett utvecklingssamtal som mer kändes som ett krismöte. Lille V orkar inte riktigt, han får anstränga sig så mycket, just nu mest när det gäller det sociala samspelet med klasskamraterna. Jag funderar och funderar på hur jag och de andra vuxna runt omkring honom ska kunna hjälpa honom, ett eller snarare flera belöningssystem håller på att formuleras. Arg är jag också för att skolan inte anpassar sin verksamhet tillräckligt för att de som inte är ”som alla andra”. Är det klokt att ha 33 barn i samma klass? Varför måste det vara så hög volym i matsalen – måste så många äta på samma gång? Varför är det inte fler vuxna ute på rasterna mm mm mm.

Men lille V har faktiskt rätt att få lyckas!! Så det är bara att kämpa vidare (och sticka för att orka kämpa).

2 thoughts on “mystisk sjal och utvecklingssamtal

  1. 33 barn i samma klass, det är inte klokt! Det kan inte vara bra eller nyttigt för någon. Detta förb… sparande som varit inom skolväsendet hur länge som helst nu, det drabbar naturligtvis de svagaste först och främst, oavsett typ av svaghet. Men visst måste det vara av ondo för alla? Ingen unge kan utvecklas på bästa sätt i en sådan miljö! Till och med personalen måste fara illa av allt väsen och av att inte räcka till. Jag blir så ursinnig när jag tänker på det!!! Alla ungar måste få möjlighet att utvecklas efter sin förmåga och det med hjälp av god arbetsmiljö och av personal som orkar engagera sej!

    Nu måste jag lugna ner mej…

    Sjalen låter underbar, ser verkligen fram emot att få se och inte bara fantisera om de ljuvliga färgena.

    Ha det så gott det går!

    Kram

  2. Jag inser när jag läser att skolan är sig lik, även vi var 30 när jag gick i skolan och ungarna har de väl aldrig riktigt brytt sig om. Man ska in i systemet skit samma sen att det inte passar större delen av det växande folket.

    Skolan är en värld anpassad till de vuxna, lärarna och deras fritid höll jag nästan på att skriva, men på ett vis är det ju så deras fritid är viktigast tror jag för dem, att inget inkräktar på alla lov de har. Inte slåss de för något annat i själva systemet än sin egen fritid, de strejkade väl även för den för en del år sedan för sina lov.
    När de borde ha strejkat för så mycket annat som är viktigt i deras arbetsmiljö.

    Ja, jag är inte så impad av lärare.. har så mycket egen dålig erfarenhet och allt upprepades när mina barn gick i skolan och då var båda ”normala” ungar utan speciella problem.
    Dottern blev mobbad, slagen, nypt och illa åtgången, men lärarna de satt och tryckte i sin egen avdelning med kaffekoppen i högsta hugg. Aldrig såg de något varken ute eller inne och kanske var det så att vi hade probelm i familjen när dottern mobbades… det var enklaste vägen för lärarna att se det hela som något som kom hemmifrån.

    Jag vet att det finns bra lärare men de flesta står inte i så hög kurs hos mig.

    Vilka vackra bilder du tar fotat… spännande att se sjalen sen. Hoppas det ordnar sig med lilla V.
    Kram från mig som kanske tog i lite för mycket i min kommentar idag, det var så mycket groll som flöt upp till ytan.
    Kram igen

Kommentera

