Riktigt klok?!

I morse när jag vaknade efter en natt med alldeles för lite sömn och tänkte igenom vad jag bestämt mig för att göra i dag så betvivlade jag en stund att jag är riktigt klok. Varför tänkte jag tjurigt är jag inte nöjd med det ubud av mat som finns i närmaste mataffär, varför struntar jag inte i hur maten tillverkas och vad den innehåller så länge det är billigt och går snabbt och handla? Så jag funderade faktiskt en kort stund att gå till Lidl (som inte är närmast affär men den mataffär som jag absolut inte kan tänka mig att besöka) eller i alla fall att köpa grönsakerna jag behövde i närmsta affär.

Sedan tänkte jag lite till och kom framtill att jag ju faktiskt inte alls tycker om att handla grönsaker som antingen är: inplastade så de inte går att ta på, omogna, övermogna, odlade i ett växthus i Holland, i ett land vars styrande jag ogillar (typ Israel) och oavsett allt detta inte smakar så bra som de kan göra om de får växa under bra förhållanden. Så mitt bättre mer konstruktiva jag drog i väg med mig in till stan och Bondens Marknad och väl där inså jag att jag faktiskt är riktigt klok  0=)

På Bondens marknad finns ju mycket av det där som jag tycker är gott och som jag tycker är rätt och viktigt när det gäller såväl hälsa som miljö.

  

Det tog mig cirka tre timmar att handla detta (plus lite thé till min pappa) istället för kanske max trekvart om jag gått till närmaste Konsum så tidsmässigt skulle man ju kunna fundera på om det är klokt och prismässigt är det säkert också dyrare (fast dyrare än vad kan man fundera på). Men jag tycker helt klart att det är värt det, jag har fått prata med de som har odlat de grönsaker jag ska äta, jag har fått klämma och känna och välja själv vilket man aldrig får när man köper akologiskt i affären eftersom det är färdipackat. Jag vet att det jag köpt och ska äta är odlat med än helt annan omsorg än det som finns i affärernas vanliga utbud. Och som en liten trevlig bonus har jag sett grönsaker som jag aldrig ätit och som jag nu är nyfiken på att testa.

Så väl hemma igen så tycker jag nog att jag är riktigt klok!

7 thoughts on “Riktigt klok?!

  1. Alldeles fantastiskt jätteklok, skulle jag vilja säga! Jag försöker köpa lokalodlade grönsaker också, fast utbudet är förskräckande litet här – eller rättare sagt man är hänvisad till torget en dag i veckan som då har ett litet, pyttelitet stånd, eller en gång i månaden när odlarna från regionen kommer hit. Men så härliga de är, grönsakerna man då får tag på! Det märks skillnad när man där emellan är hänvisad till de inplastade och omogna och långfraktade.

    Så härligt att höra att det finns fler än vi som bojkottar varor från regimer vi inte gillar!

    Ha det så jättegott!

    Kram

  2. Jag tycker att du låter mycket klok! Jag föredrar också lokalt odlade grönsaker utan plast. Sambon och jag har hittat ett ställe som säljer underbara egenodlade tomater, som smakar massor. Där handlar vi varje gång vi passerar, i alla fall i väntan på att våra egna ska mogna.

    Tack för att du påminde mig om bondens marknad, ska försöka komma ihåg det nästa lördag!

  3. Väldigt klokt! Jag var på Bondens marknad förra helgen och var mycket nöjd!! Jag testade bönderna på Östermalm för första gången (brukar oftast ta mig till Söder) och kom hem med mycket mumsiga saker! Önskar dock att det fanns en Bondes marknad i någon västlig förort oxå!!

  4. Låter jättehärligt att gå runt bland färska grönsaker på marknaden så där och botanisera. Tror absolut att du gjorde helt rätt. Och sugen blir jag också! Själv har jag bara ett halvt isbergshuvud hemma. Tror bestämt jag måste göra något åt det snarast ;-).

    Jag funderar lite löst på att ta mig in till stan och gå på Hurtigs på tisdag. Ska du dit?

    Kram Linda

  5. Du är helt klart klok…och jag håller helt och hållet med dig.
    Det är lite läbbigt med de där inplastade grönsakerna som dessutom nästan har obegränskad hållbarhet…nåt skumt måste det vara, det är då ett som är säkert… ;o)

Kommentera

