Kreativt kaos eller bara rörigt?

Så här ser det numera ut i vårt vardagsrum, efter att jag haft semester på hemmaplan i snart en vecka:

  (Testar att ha mediumbilder istället för mini)

Vet inte riktigt om jag kan/får kalla det för kreativt kaos eller om det bara är rörigt. Helt klart är det svårt för mig just nu att hävda att barnen ska städa på sina rum (fast jag har inte smutsig disk och tvätt i vardagsrummet i alla fall inte min egen).

Fast det händer saker i denna röra i alla fall. Jag har börjat använda symaskinen för första gången på länge och  sydde i går en topp till mig:

Mer info och bättre bild kommer men det var hur roligt som helst att sy igen. En gång i tiden, i slutet på 80-talet och början på 90-talet var sy min stora hobby och jag gick på en sykurs för nybörjare i många år (vi hade helt enkelt så kul tillsammans att vi vägrade sluta) och storasyster hade som liten mest hemmasydda kläder. Jag är redan i farten för nästa projekt en tunika (ligger på bordet och är inte en duk ;=))

I ”stickröran” händer det också saker:

– det virkas kant på en sjal så att den kan gå från UFO-läge till FO vilket känns bättre.

– stickas på Lace ribbon scarfen.

– Julimånadssockor är också på slutspurten men är just nu lite tjatiga.

– Verasjalen (mönster från Marias garn) pokcar på uppmärksamhet men varje varv tar så lång tid nu med en sisådär 400 maskor.

Mitt i allt detta så får jag massor med idéer på fler saker jag vill göra så jag kan nog inte börja jobba på måndag…

7 thoughts on “Kreativt kaos eller bara rörigt?

  1. Hur ska man hitta plats att stryka i vardagsrummet? Finns nog bara plats för bokläsning verkar det som. Kul att du kommit igång med syendet igen. Ljudet av en bra sax som klipper i tyg är fantastiskt.

  2. Vadå rörigt? Är det inte så det ska se ut i ett vardagsrum? Det gör det i alla fall i vårt 🙂

    Och visst frodas idéerna i en sådan miljö?

    Ha det så jättegott!

  3. Vilken fin topp.

    Jag har också sytt väldigt mycket från tonåren framtill 90-talet. En gång (när jag var punkare och behövde en svart taggig kjol och mammas superflashiga 80-tals-symaskin gick sönder, sydde jag en svart tagig kjol på mormors trapsymaskin som bara hade raksöm) 🙂

    Har du mönsterboken som finns med basmönster för de flesta kläddelar förvisso är boken från 80-talet och storlekarna väl tilltagna men med utförliga instruktioner omhur man ändrar själv?

    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127063135

    Jag har den mönsterboken och jag kommer nog aldrig att behöva köpa ett mönstr för sömnad!

  4. Här skulle jag skutta in och utmana dig.. kika in hos mig får du se. Men som vanligt har du varit kreativ under tiden jag har varit borta. Tror du inte att även jag har funderat på att ta fram symaskinen, jag har sytt så in i norden med kläder och annat genom åren, men man blir lite periodare och just nu har jag fullt upp med att sticka. Men vi får se…
    Kram

Kommentera

