Semester två

Jag har semester igen!! Så skönt och jag tycker det känns som om jag kan njuta mer nu, dvs jag är lite mindre stressad och trött när semestern börjar än vad jag var i juni. Samtidigt så är det så mycket jag vill göra så det gäller för mig att hålla tungan rätt i mun så att det blir vilsamt och inte måstefyllt.

Något som jag tycker är lustfyllt är att plocka bär och sedan koka sylt eller baka eller bara stoppa i frysen till senare. En sak jag tycker är trist är att så många självplock försvunnit. Är det verkligen så att vi inte längre orkar plocka bär odyl utan nöjer oss med industrigjord sylt mm full med tillsatser? Det gör i alla fall inte jag så i går plockade jag och lille V vildhallon som jag sedan kokade sylt på:

En bra början! Jag älskar hallon, måste jag välja ett favoritbär så blir det hallon (speciellt vilda) tätt följt av blåbär. Jag brukar varje sommar göra Hallogrottor utav en del av den hallonsylt jag kokar så det kanske blir dagens ”jobb” eller så plockar jag mer bär eller…

Stickar gör jag också (förstås) men det blir lite stickat här och lite där så det är inte mycket att visa upp. Men jag har börjat på julimånads socka i Sockklubben och jag förstår varför det är ett så populärt mönster. Mönstret är lagom svårt och jag känner mig rofylld men fokuserad när jag stickar.

 (nä jag har inte stickat mönster ner på hälen men eftersom jag just gör hälen gick strumpan inte att dra upp längre).

Det härliga garnet, Regia Silk, gör säkert sitt också. Inte fullt så härligt är garnet till de pärlmuddar jag håller på med men muddarna blir fina (tycker jag):

En mudd färdig så vilken dag som helst ska jag göra den andra. Vilken dag som helst ska jag också montera de muddar som skymtar under pärlmudden för de har faktiskt varit färdigstickade ett tag. Fast just nu ska jag dra lakan för på något underligt sätt har alla våra lakan hamnat utanför linneskåpet. Undrar hur det gick till?

2 thoughts on “Semester två

  1. Mmmm, så härligt det låter med bären och syltkoken! Hoppas du hittar riktigt mycket, så det räcker hela långa vintern.

    Så snygga jättesockarna blir! Hade inte tid att börja på julisockarna, men de finns definitivt på vill-göra-listan – liksom tusen andra grejer, i och för sig:-)!

    Ha det så jättegott och hoppas du får en riktigt härlig semester!

    Kram

Kommentera

