Färginjektioner och vårdköer

Jag fick ett brev i går, ett efterlängtat sådant, åtminstone tills jag läste innehållet:

Jag ska vänta till tionde november!! Jag som har ont nu och är trött nu (med knasiga blodvärden), jag vill inte alls vänta till november, speciellt nu med de nya sjukskrivningsreglerna.  Jo nu finns det ju vårdgaranti i Stockholms läns landsting så jag kan ju ringa till Vårdgarantinämnden och där är de snälla det vet jag för jag har ringt dit många gånger, för att lille V skulle få göra sin dyslexiutredning, för att Storasyster skulle få röntgas osv osv. Men det innebär numera alltid att man får ringa runt en massa själv och så vill jag faktiskt få komma till just den här läkaren eftersom min företagsläkare säger att hon är bra. Så Filippa Reinfelt, inte för att du läser här, men jag skulle gärna vilja veta var valfriheten i detta ligger för mig??

För att få lite kraft, fast inte medvetet, har jag senaste tiden köpt garn med mycket färger i. Garner som piggar upp bara man tittar på dem. Först köpte jag en hög med alpackagarner på rea nere i Falkenberg:

Jag var lite förvånad när jag gick ut ifrån garnaffären, över valet av färger tillsammans, men jag gillar det och antingen blir det en sjal i form av mormorsrutor eller en randig poncho.

Sedan mitt andra garnköp nu i veckan hos Maria:

Jag blir så glad varje gång jag tittar på dessa garner – färgerna som lyser. Klappar man sedan på dem så blir man ännu gladare, mjuka och härliga. Jag köpte pärlor till två av dem också så jag tänker inte sticka strumpor av dem utan ser framför mig någon form av avlång sjal. Tips någon? En av garnhärvorna ska förresten flytta söderut, fast jag säger inte vart för då blir de ju ingen överraskning för den som ska få den.

För att ytterligare muntra upp mig själv så beställde jag Huskrokens nya bok Ekoull och gotländsk sticksöm. Den är suverän! Köp den! Jag vill genast sticka allt som finns i boken (nästan). och så vill jag sätta mig på nästa färja till Gotland. Fast det ska jag inte göra, åka till Gotland utan sätta mig i trädgården och  sticka medan barnen fortfarande sover.

9 thoughts on “Färginjektioner och vårdköer

  1. Fy för den lede! Det är så sant som det är sagt, man måste vara pigg och frisk för att orka vara sjuk! Tänker innerligt på dej och hoppas att du ska härda ut tills det blir din tur. Men visst blir man både uppgiven och förbannad på alla nya regler och förordningar som dykt upp senaste tiden. ”Sköt dej själv och skit i andra, orkar du inte har du inte här att göra … ” Visst känns det som att det blivit andemeningen i det s k välfärdssamhället idag.

    Men så härliga garner! Ser verkligen fram emot att få se vad det blir av dem.

    Ha det så gott det går!

    Kram

  2. Man tycker att prövningar i livet kunde fördelas lite mer men nu är det visst inte så. Och som vanligt känns det fattigt där man sitter på sin kammare för det finns inget man kan göra och tröstens ord känns tomma och meningslösa. Man kan bara hoppas att de tankar jag och andra skickar dig och dina kära tillsammans ska göra någon liten nytta någon gång.

    Det är fint att du försöker hitta kraft och glädje där du kan. Jag tror stenhårt på färgernas helande kraft och har du möjighet så är skogen och naturen också (som jag för egen del upptäckt) bra batteriladdare.

    Sköt om dig och ha det så bra du kan!

    Kram,

    Annelie

  3. Kom att tänka på: Det skulle vara en bilreparatör som hade den planeringen!

    Och vad är en bil mot en kropp? Bilen kan man i flera fall ersätta med andra bilar eller kommunikationsmedel, men vad gör man med en ofärdig kropp?

  4. Den boken ser riktigt härlig ut. Skulle gärna slänga en blick eller två i den.

    Vilken otur du har haft med vädret i Falkenberg. Ja svenska sommaren vet man ju aldrig med.. Tur att du fick stickat en del iaf! Min första semestervecka i hyrda stugan i St Annas skärgård är nu över, och vi hade verkligen tur med vädret och hade en underbar vecka.

    Ikväll kommer barnen till mig och vi ska vara hemma i en vecka och därefter åker vi till en annan hyrd stuga utanför Norrtälje i en vecka, tills med mamma och min syster och hennes familj.

    Jag hoppas att du trots jobb och annat får några sköna sommarveckor nu i juli. Jag vill gärna ses snart igen och sticka tillsammans, men det blir nog inte möjligt förrän i augusti.

    Stor kram!

  5. Härliga garner du handlat.
    Tråkigt när de krånglar till sej,
    hoppas att dina härliga färgval kan göra något för att pigga upp dej.

    Hoppas att din nästa semester vädermässigt blir bättre än den första.

    Ha de gott på dej.
    Eva.

  6. Vilka ljuvliga garner du köpt hos Marias garn, och boken blir man ju sugen på.
    Idag var jag i Kalmar och gick inte ens in i Garnaffären för den såg inte så rolig ut från utsidan ( Var inne där en sväng förra sommaren).
    Jag hoppas det ska gå fortare för dig att få den behandling du behöver, november, det är ju nästan advent det!

    Ha det så gott du kan!

    Maria i Falkenberg

  7. Åhhh, det var till mig garnhärvan var på väg!!!! TACK,TACK,TACK för det allra ljuvligaste garn i olika nyanser i min favoritfärg, lila!! Marias handmålade sockgarn!!! Än så länge njuter jag bara av att se på det och ta på det, vi får se vad jag kommer att sticka av det.
    Hoppas din stundande semester blir skön och ger kraft. Hoppas också att vi får sticka tillsammans någon mer gång! Maria W. och jag har haft två trevliga stickstunder på Stålboms de senaste veckorna. Förresten inspirerade du mig så mycket med din sockstickning, så nu har jag införskaffat ”Favorite Socks” boken också!

    Kram och tack
    Kicki

Kommentera

