Tvära kast

Det händer inte så mycket på sticksidan hemma hos mig just nu- tyvärr jag längtar men hinner inte med. I soffan ligger sjalen Ida och ropar men ofta förgäves:

 Anledningen till att jag inte hinner med stickningen är främst att det händer mycket med lille V just nu. Eller kanske rättare sagt jag (vi) har tappat bort mycket av de rutiner och belöningssytem som lille V behöver för att hans vardag ska fungera samtidigt som det blir tydligare att skolan inte ger lille V de resurser han behöver. Resultatet blir att lille V inte får sina dagar att gå ihop, han äter dåligt, glömmer att ta sin medicin, blir arg och frusterad på kompisar, lärare, syskon, skolarbetet, kommer efter i skolan, fastnar framför datorn mm mm och för oss runt omkring blir livet därmed rätt jobbigt. I går kom så ett mejl från hans fröken (igen) som fick mig att vakna till (inte för att jag sov speciellt mycket) och vi har nu börjat strukturera tillvaron igen. Två belöningssystem är i gång, ett nytt om mat och vi forsätter med det som vi haft sedan tidigare kring läxor. Dessutom så har jag börjt det mödosamma jobbet att begränsa skärmtiden för både lille V och hans storebror. Förutom det har jag krävt en elevvårdskonferens i skolan. Mycket arbete krävs av mig (och lille V) framöver. Jag hoppas att min ork räcker och att jag för lite stöd från skolan mfl.

Lite resultat ser jag redan idag – det är ofta tvära kast med lille V – han har ätit skollunch för första gången på flera månader och fått med sig en lapp om att han uppfört sig extra bra i skolan! Belöningen om han äter skollunch regelbundet är att få dricka en liten läsk på fredag och lördag (vi dricker väldigt sällan läsk). Håll gärna tummen för oss!!

För att hålla orken uppe för egen del så har jag spanat in lite mutor i form av garn. Det garn jag oftast drömmer om är Fleece Artist Merino Rose Garden. Visst är det fint? En Clapotis kanske? Får se om jag beställer till helgen..

Jag utlovade i förra inlägget en bild på mitt garninköp i Göteborg och den kommer här:

Ett mjukt och fint franskt alpacka garn och ett mönster på danska (syns dock inte på bilden). Med på bilden är också en fantastisk kokbok från Saltå kvarn. Köp den och laga mat och njut!! Det gör jag.

Nu ska jag och lille V göra NO-läxa om sjöar och vattendrag sedan får vi se om jag hinner sticka lite…

PS Jah har glömt att tacka för för alla härliga kommentarer apropå mitt inlägg om min pappa – tack. De stärker!

6 thoughts on “Tvära kast

  1. Ditt belöningsgarn såg superhärligt ut.
    Jag håller tummar och tår att det ska gå bättre för sonen och att du ska orka!

    Ser fram emot att se dig igen hos Maria på lördag.

  2. Åh, jag hoppas att det kommer att bli bättre. Det låter så jobbigt för dig och de andra med. Och att skolan/kommunen verklign kommer att ställ upp med resurser. Fungerar det med mutsystemet?

    Klart du ska unna dig lite garn 🙂 Som du försöker hålla ihop allt.

    Kram och förösk ha det bra.

  3. Kämpa på, det lönar sig. Det verkar ju gå bättre med vissa delar. Jobbigt, men….så var det i skolan där jag jobbade. Glöm inte belöna dig själv också!
    Kram
    Eva i Lund

  4. Du är nog på rätt väg med lille V igen. 🙂

    Toppen att få positiva lappar från skolan och inte bara negativa, det är lätt att glömma av.

    Beställ garner, de mår man / du / jag / alla så mycket bättre av, de är ju toppen att gå och vänta på postisen.

    Må så gott på er alla.
    Eva.

Kommentera

