Vinnare!

Förra helgen utlyste jag en lite tävling där den eller de som tipsade mig om vad jag kunde göra med mina fina garner från Östergötlands Ullspinneri utlovades ett pris. Och jag fick flera bra tips varav två gör att jag precis vet vad jag vill göra. Så vinnare är Ulricha och Cecilia!

Ulricha tipsade om att jag kunde göra en Cobblestone i det blå garnet till min KM. Ett klockrent tips – KM gillade mönstret och han är kräsen, jag gillade tanken på att sticka den (både utseende och hur den stickas lockar). Så Ulricha hör av dig till mig med din adress så kommer det ett pris i din brevlåda.

Frågan nu är bara om jag ska räkna om utifrån Ullspinnerigarnet som är tunnare än det angivna garnet i mönstret eller om jag ska sticka med två sorters garn för att komma upp i rätt tjocklek. Kruxet med det första är att jag aldrig gjort det och med det andra är frågan vilket garn jag ska ha med. Tips?

Cecilia tipsade om två saker, ett direkt och ett indirekt. Miriamtröjan som Cecilia tipsade direkt om har jag inte lyckats hitta någon bild av men skam den som ger sig. Men däremot tipsade Cecilia i ett tidigare inlägg om boken  “Sparat: små stickade kläder från vår barndom av Cecilia B Dackenberg och i den boken finns det en barnkofta stickad i garn från Ullspinneriet som jag vill försöka ”förstora” till en kofta till mig i det gråa garnet. Så Cecilia hör av dig till mig med din adress så kommer det ett pris i din brevlåda (tyvärr har jag inte det garn du saknar till din sjal).

Även här är jag inne på att göra om mönster, jag som hitills i mitt stickliv varit en mönsterslav som inte vågat ändra på annat än färgen på garnet. Kanske har jag nått någon nivå på mitt stickande som gör att jag törs släppa taget lite om mönstret eller så har jag bara blivit lite mer galen än tidigare.

Medan jag funderar på mönsteranpassning mm till tröjorna ovan så har jag börjat på min Runtröja i det bruna Ullspinnerigarnet:

Jag har en bit kvar… Med på bilden en vanlig strumpa i ett Oplagarn som jag ”hittade” när jag städade förra helgen.

Nu ska jag försöka hitta lite ork att ta fram utemöblerna så jag kan sitta i solen och sticka en stund.

3 thoughts on “Vinnare!

  1. Oj, var det en tävling! Det hade jag missat 🙂

    Men du behöver inte skicka något Boel. Det är ju kul att kunna hjälpa till. Och så ska det bli spännande att följa din Cobblestone.

    Min sambo Peter vill att jag ska sticka en till honom, så kanske, kanske till hösten.

    Ha det bra. Vilket underbart väder det var idag här i Stockholm.

Kommentera

