Belöningar

Jag jobbar som ni vet mycket med belöningssystem med lille V (och ibland med hans syskon också). Det kräver en massa funderingar, klurande och tror jag del ren tur för att hitta rätt. Formulera kontraktet så att det ligger exakt rätt, inte för enkelt inte för svårt och hitta belöningar som är lagom och kopplade till det vi jobbar med. Just nu har vi ett kontrakt om läxläsning och att få hem läxorna från skolan. Att få med sig saker dit man ska är svårt om man har ADD likaså att göra saker, som läxor, där det inte är lusten som är grunden. Lille V har pga det och hur en av hans fröknar agerat hamnat efter i två ämnen så vi har att göra. I söndags gjorde jag ett kontrakt som än så länge har varit klockrent, lille V jobbar som aldrig förr, nästan varje dag och pratar om hur många läxor han behöver göra för att kunna få ihop till den och den belöningen. För mig blir det jättestor skillnad jämfört med att sitta med ett barn som skriker, svär och absolut inte kan förmå sig till ens en liten stunds koncentration.

Men även en mamma kan behöva sina belöningar och det tror jag att vi mammor är dåliga på att unna oss. Eller? Jag har faktiskt, så insnöad som jag tvingats bli, ett belöningssystem till mig själv också. Det finns saker som jag med de sjukdomar och handikapp som finns i vår familj måste göra men som jag tycker är superjobbiga (gå till Bup är en sådan, skriva och följa upp kontrakt/belöningssystem ett annat) och för dem får jag belöningar. Ibland kan det i och för sig mer kännas som mutor både när det gäller mig och barnen med jag puttar undan den tanken eftersom belöningssystem faktiskt underlättar vår familjs vardag.

Så i dag damp det ner ett jättebrev i vår brevlåda, en ”belöning” som jag beställde förra veckan. Att den kom just i dag var härligt – jag är hemma helt slutkörd efter att ha jobbat för mycket denna vecka.

Det är väskan som deltagarna på Grötö (Stick i väst) fick. Jag var så sugen på att åka dit men kom inte i väg så när jag såg att det fanns väskor kvar att köpa på Annas blogg så slog jag till direkt. Och det var ett bra köp, det finns mycket smått och gott i den.

Apropå jobbig arbetsvecka så belönade jag mig faktiskt i går , efter att ha hållt verksamhetsplanering hela dagen med mina medarbetare, med med en superhärlig buket lyxiga tulpnaner (inte som jag brukar med ett 10-pack från Konsum).

Nu ska jag sätta mig i soffan och titta på mina tulpaner, klappa garnerna och titta på mönster odyl. Lyxigt!

 

7 thoughts on “Belöningar

  1. Belöningarna är du verkligen väl värd! Väskan verkar verkligen härlig, ser fram emot att få se vad du kommer att göra av det!

    Tror fullt och fast att du gör helt rätt med dina belöningssystem. Allt som kan underlätta vardagen är väl av godo, ingen mår bättre av onödig frustration eller av obegripliga krav som inte leder till något gott.

    Ha det så jättegott, sköt väl om er allihop och hoppas ni får njuta av en härlig vårsol i helgen!

    Kram

  2. Klart att du också ska ha belöningar. Jag fungerar själv bäst om jag kan lura mig lite. ”Om du städar toan får du sticka sen.” 😉

  3. Jättetrevligt paket och fantastiska tulpaner. Jag belönade mig med att göra fint och plantera penséer i en zinkbalja på balkongen.

    Trevlig helg!

  4. Vad härliga belöningar. Allting som underlättar vardagen ska ju uppmuntras för hur ska man annars orka med allting. Om inte du orkar ta hand om och hjälpa dina barn så rasar ju allting ihop så jag hoppas att ditt belöningssystem fungerar jättelänge.
    Stora kramar Åsa

  5. Vad du är duktig som kämpar på med belöningarna. Jag vet hur tufft det kan vara. Men det är också jätteskönt att kunna ha som motivation både för oss mammor och barnen. Det blir enklare när man har något att se fram emot, så är det bara. Jag har haft belöning för morgonrutinerna, nu är de mycket bättre. Just nu har jag inget belöningssystem, men funderar på att göra ett för att barnen ska äta ordentligt. Dvs äta när det är matdags, och inte leka, hetsa upp varandra, säga fula ord mm. Orkar inte riktigt införa det nu, men kanske en vacker dag ;-). Njut av garnerna och tulpanerna! Kram Linda

  6. Jag blir lite ömsint när jag läser dina rader, vi mammor gör så gott vi kan och klart att även du behöver belönas. Men ofta går alla ören till ungarnas nöjen och kläder och själv kan man vänta… jisses vad jag har väntat. Så belöna dig själv, det gör du rätt i.
    Du, nu har jag börjat sticka sockor igen, blev lite sugen när jag läste någon av dina länkar. Inte blir det något märkvärdig men kul är det, ska sätta in en bild när jag blir klar, men det lär nog dröja ett bra tag.
    Kram

Kommentera

