Liten grön kofta

Dagen innan vi åkte till Fjällen var jag inne på Garnverket för att muta/belöna mig själv efter ett par jobbiga möten. På vägen dit ringde KM och sa åt mig att stänga av telefonen och det gjorde jag. Och det kändes verkligen lyxigt att gå runt och titta och klämma i lugn och ro och vara helt omöjlig att nå. Med mig hem och även upp till fjällen följde tre nystan av Garnverkets egen ekologiska bomull samt en beskrivning på en bebiskofta (nä jag ska inte ha fler men väl en kompis).

Denna kofta stickade jag på i princip hela tiden jag var i stugan.

liten-gron-kofta.jpg

 En enkel kofta i rätstickning och med förkortade varv:

liten-gron-kofta-2.jpg

Jag är sedan jag stickade KM:s mössa så förtjust i förkortade varv och vill gärna sticka mer plagg med den tekniken. Tips någon? Dessutom var det hur kul som helst och faktiskt så här första gången rätt spännande att sticka ett plagg i ett enda stycke. Det vill jag också göra mer av och inser att jag snart bara ”måste” köpa mig något från Hanne Falkenberg. Frågan är vad?

Nu återstår bara att fästa trådar, sy ihop ärmar, välja och sy i knappar. Det borde jag hinna till 19/4 då bebisen är beräknad.

10 thoughts on “Liten grön kofta

  1. Åh, så jättesöt! Det där med förkortade varv verkar intressant, men jag måste erkänna att jag inte riktigt vet vad det är. Är det sådana som används för att forma hälen på sockar? Där är enda stället jag stött på något sådant i så fall. Var hittade du detta mönstret, är det något som finns att få tag i nånstans eller har du hittat på det själv?

    Ha det så jättegott!

    Kram

  2. Väldigt söt kofta. Önskar att någon i min bekantskapskrets också kunde gå och bli gravida, jag vill också sticka smått.

    Ha det gott, kram!

  3. Hej
    Va söt koftan är och en härlig färg.
    Jag är ruskigt sugen på en Falkenbergtröja/kofta också , vet bar inte vilken, men dom är ju så eleganta, de kanske smittar av sej på mej.
    Vem vet.
    Ha de got på dej och familjen.
    Eva.

  4. Sådana babykoftor har jag stickat många.Har gjort dem i dockstorlek också.Hanne Falkenberg kan varmt rekommenderas.Lite dyra kanske men så rolig stickning.

  5. Babykoftan, kan jag tipsa LenaL om, finns bl a i den underbara boken av Celia B Dackenberg: ”Sparat: små stickade kläder från vår barndom”.

    Där finns även andra intressanta kläder. (Förutom att den är smockfull med nostalgi …)

    Saltflingan: vilken omtänksam make! Har nog aldrig hört talas om någon som på det sättet uppmanas att stänga av telefonen!

  6. Det blir tyvärr inget stickcafé för mig på lördag. Jag har barnen en extra helg (igen) och denna gång passar det inte med barnvakt. Skulle väldigt gärna :-(. Vad mysigt med stuga i Falkenberg, hoppas verkligen att ni har tur med vädret, då är det underbart där!!! Ska fundera ut lite och komma med lite tips. Hoppas vi ses snart igen! Kram Linda

  7. Jättegullig kofta! Skulle vilja lära mig tekniken m förkortade varv, det låter smart (tror t.o.m. att jag gjort det i ngt mönster ngn gång, men glömt!).
    Apropå spetssjal i lin ; det blir bättre nu när jag kommit halvvägs och jag drömmer om att fukta den o sedan stryka den slät. KANSKE blir det fint, så varför inte testa du också? Så kan vi jämföra våra resultat sedan.(Du kan ju ta ett enkelt spetsmönster, så att det inte blir så mkt bortkastad tid om det inte blir bra?)
    Lycka till vad det nu än blir!

Kommentera

