Repauppsjuka?

Startitis är ju en känd sjuka inom stickvärlden men jag verkar senaste veckan ha drabbats av en ny, inte alls lika trevlig sjukdom ”Repauppsjukan”. Vet inte vad det är som ligger bakom kanske en släng av stark självkritik, dålig taiming vid val av garn och mönster, allmän rastlöshet eller inspirationsbrist. Förmodligen en mix av alltihopa i mitt fall.

Denna vecka har jag bland annat börjat på Ilsefins fina muddar som är ett av valen i Stickameras pulsklubb. Jättefina tycker jag när jag tittar på andras men inte mina så resultatet av det är lite krulligt garn. Och så där har jag hållt på. Föga inspirerande, så i går surfade jag runt för att hitta inspiration och det hittade jag framförallt i Göteborgstrakten. Det var när jag surfade hit och hit men också hit som det lossnade lite. Annas muddar har jag velat sticka länge och i går till Melodifestivalen så kom jag i gång och jag hade kul med mina stickor för första gången på länge:

annas-muddar.jpg Mönster finns på Annas blogg. Garn Baby Silk från Du Store Alpakka.

Annars var det framförallt bilder på en virkad poncho som fick i gång mig, mönstret är från Garnstudio och är från början en barnponcho men på bloggarna ovan fanns det ponchosar till såväl barn som vuxen i härliga färger. Så en sådan ska jag göra måste bara hitta ett riktigt läcker garn och färgkombination – ett perfekt projekt för påskens vistelse i fjällen kanske?

Virka verkar överlag vara mer snällt för mig just nu. Kanske för att jag till skillnad från stickandet virkat sedan jag var barn och att det därför är lättare? Just nu virkar jag på ett par muddar:

stjanrmudd.jpg Mönster från Maria Gullbergs muddbok, garn Silla från Warp & Weft. Ett riktigt pillgöra och inget man sitter framför TV:n med men så kul! Men denna vecka har jag lite aktat mig för att ta fram den så att jag inte skulle få något akut skov av repauppsjukan.

Om någon har något bra botemedel mot repauppsjuka så tipsa gärna mig! Jag drar på mig joggingskorna så länge och springer en sväng för det är ett bra botemedel mot allt speciellt deppighet och dåligt humör.

3 thoughts on “Repauppsjuka?

  1. Jag är också RIKTIGT duktigt på att repa upp, eller på att räkna fel i mönstret, beror på hur man ser på problemet. Vet inte om det beror på slarv eller bara för intressanta program i radion?
    Ska bli kul att se din poncho (om du inte repar upp den!). Jag har också både garn o mönster t en poncho här, men det kommer ju så mkt annat kul på vägen..
    Fjällen låter underbart – ha det så kul!!

Kommentera

