Tjatigt och nytt

Gårdagen ägnades helt åt handarbete. Vi började dagen, jag och dottern med att besöka Syfestivalen i Sollentuna tillsammans med Snigelmamman och hennes dotter. Det är något konstigt med mitt förhållingssätt till Syfestivalen, innan ser jag fram emot att åka dit men efteråt har jag en stark känsla av att detta har jag gjort förut kom med något nytt för att sedan när det drar ihop sig för en ny mässa bli sugen igen. I går kändes det mer avslaget än vanligt, ljuspunkterna var att besöka Huskroken (de kommer med en ny stickbok i maj med gotländska mönster, smakprov fanns och jag gillade), Fingerfärda (jag vill brodera mera) och mitt sällskap.

syfestivalen-08.jpg

Två strumpgarner (för framtida stickningar o sockklubben) ett vantkit från Huskroken samt ett broderi med katter på från Fingerfärda (Jag köpte också en födelsedagspresent till min dotter men den kan jag inte visa här. Men dottern bloggar här så om en månad kanske den dyker upp där.)

Efter detta avslagna besök tog vi oss allihopa till Rival och åt en god lunch vilket fick mig på klart bättre humör och ny ork för eftermiddagens nöje Stickut på Stadsmuseeét. Oj så mycket folk som stickade, virkade, broderade och inte minst pratade.

pia-stickar.jpg stickande-damer.jpg stickande-damer-2.jpg

Längst till vänster Snigelmamman, i mitten två obekanta kvinnor och i framkant Katarinas fina tröja och till höger Gunilla (tror jag) mfl.

Själv stickande jag på den stickning jag började på förra helgen efter att ha avslutat sockorna och mössan:

linne-fran-huskroken.jpg

Ett somrigt linne med mönster och garn från Huskroken (nähä) inköpt på Syfestivalen i höstas. Trevlig stickning i ekologisk bomull.

Eftersom jag lovade mig själv att påbörja två nya projekt förra helgen ska jag nu gå och klämma lite på stashen och se vad andra nya projektet blir.

8 thoughts on “Tjatigt och nytt

  1. Hm, det är lite dock som gör att jag är lite avis på er som varit iväg, ja… 😉 Men, att ni haft kul och delar med er i bloggarna gör det ändå ok, hihihi…
    De där gotländska vantarna har jag sett och jag är SÅ sugen på att göra dem, ja… Undrar när? 😉 och var jag ska få tag i dem, månne…
    Må så gott… värmländskan Bim…

  2. Hej
    Jag är så avundsjuk på dej som varit med på både syfestivalen och Stickut, nångång ska jag allt försöka åka på festivalen.
    Skoj att tösen bloggar ska titta in sen och se hur hon har de, hoppas hon mår lite bättre nu.
    Nu när jag sportat hela förmiddagen , måste jag nog sätta mej och sticka en stund 😉
    Ha de gott.
    Eva.

  3. Ja, som sagt, det var tur att Rival och Stickut fanns igår. Jag gillar också vin och stickning och en kombination kan det inte bli annat än bra. Vi får bestämma var och när. Tack för igår, ser fram emot nästa gång vi ses.

  4. Håller med om syfestivalen. Jag var där och strosade runt i fredags. Helt okej, men inte någon jättehöjdare direkt. Jag har barnen även helgen som kommer, men har lyckats få min syster att passa de i några timmar lördag em, så att jag kan gå på stickcafé hos Maria eller på Nysta. Det ser jag fram emot! Säg gärna till vilket du går till :-).

  5. Du verkar ha haft roligt i ala fall, trots dina betänkligheter.

    Jag kunde inte åka till Stadsmuseet, och tur var väl det så mycket folk det var där 🙂 Men tråkigt att misa att få träffa dig 😦

    Linnet ser ut att bli underbart.

  6. Jag som aldrig varit där tycker att Syfestival låter kul. Och Fingerfärda är suveräna på broderier – har sytt flera saker därifrån. Linne i ekobomull vill jag också sticka, men har inte hittat ngt bra mönster. Ska bli kul att se ditt när det blir klart. Lycka till!

  7. Eftersom Marias har öppet längre, vill jag nog hellre dit, nu när jag har möjlighet. Hoppas inte det blir lika fullt som sist bara… Jag skulle tro att jag satsar på att vara där runt 13 tiden. Maila gärna linda.ahnstrom@gmail.com, så kan vi ju se hur vi gör. Kram!

Kommentera

