Förkortade varv lösning på tristess

Förra helgen drabbades jag av akut sticktristess. Den här stickningen blev helt plötsligt jättetråkig:

candle-flame-2.jpg Min Candle flame.

Likså februarisockorna:

februarisockor-2.jpg

Och för att vara februarisockor så bör de ju vara klara i februari. Men just upplockningen efter hälen är så förbaskat tråkig.

Jag letade febrilt runt i min garnsamling och bestämde mig för att sticka KM:s mössa trots att mönstret egentligen inte såg speciellt kul ut; rätstickning hela tiden, förkortade varv och till det ett melerat strumpgarn. Men det är något med förkortade varv som gör mig helt fascinerad, kanske att plagget formas medan man stickar? Kanske något annat? Hur som helst så har denna veckas begränsade sticktid gått till detta:

kms-mossa.jpg Garn: Fabel Mönster från Yll & Tyll.

Jag har som aldrig förr plockat upp stickningen på pendeltåget, tunnelbanan mfl ställen där jag vanligtvis inte stickar. Kanske för att jag haft dåligt med tid att sitta och sticka i soffan, kanske för att den här stickningen är extra behändig att ha med sig eller bara för att det är så kul.

I dag är jag ledig (ingen ledig onsdag denna vecka) så gissa vad jag tänker göra nu? I alla fall tills dess mina krassliga barn vaknar och vill ha något att dricka, äta, göra osv…

Trevlig Helg!

9 thoughts on “Förkortade varv lösning på tristess

  1. Vad tråkigt att du drabbats av stickleda 😦 Men det är fin-fina projekt du har på stickorna :-)Hoppas att du hittar motivationen. För min del brukar ett nytt, snabbt stickprojekt hjälpa. Då känns de gamla stickningarna nya när man återvänder till dem 🙂 (Ja, jag är lättlurad…)

    Ha en trevlig helg.

  2. Ja att något projekt kan råka ut för akut tristess känner jag igen. För min del är det februarisockorna som hamnat där. Får ta tag idet i helgen igen tror jag.

    Hoppas bara att du kommer igång med Candle Flame snart igen för den är jag riktigt nyfiken på med de färgerna.

  3. Tjingeling igen… så där håller jag på med mormorsrutor. Letade upp olika mönster som jag prövar och blir visst aldrig nöjd, byter virknål och blir inte nöjd ändå.
    Men det här med kreativiteten går i vågor vad jag än håller på med. Jag har en komplicerad brodyr som jag kallar min 10 års plan och den tar jag fram så fort allt annat stagnerar.
    Har precis kommit in från en stavgångstur som var skön men jobbig, håller på och sätter igång igen med motion och det är slitit i början.
    Märks att kroppen är sjuk av njursvikten orken är inte så mycket att skryta med men viljan är det inget fel på.
    Kram och trevlig helg.. sätter upp dig hos mina bloggTroll som jag trodde att det hette från början…e man dum så e man.

  4. Hej, är det möjligen du som är ´boel’?? Kommer inte vidare från kommentaren på min blogg o nu har jag googlat lite…
    Oavsett om det är du eller inte så har du en intressant blogg. Din rosa sjal ur Victorian Lace är underbar – nu måste jag genast ta fram min bok o kolla mönstret. Ha det fint trots sticktrötthet – sådana dagar kommer ju ibland men som tur är går de över!!

  5. Kul! Jag tror att de öppnar kl 10, så om det inte är för tidigt för er så kan vi väl ses där då. Kanske bra om vi byter tel nr, maila mig. Kul att träffa din dotter, min är det nog svårt att få med men jag ska göra ett försök.

  6. Tänk det är fler än jag som blir ”less” på stickningar : )

    Att avsluta 2 och börja på fler, helt rätt och självklart. Fast för tillfället börjar jag på fler än jag avslutar också ibland helt självklart : )

    Din mössa blev mycket läcker ska nog också försöka mig på det. Inspiration !
    Kram

Kommentera

