Trendig?

I veckan har det varit artiklar om belöningssystem, föräldrautbildning mm i såväl DN som SVD. Som ofta i media så blir det väldigt tillspetsat och vinklat men jag kan konstatera att jag om än motvilligt verkar vara trendig och helt rätt ;=).

När det gäller det förslag som Folkhälsoinstitutet har om att alla föräldrar ska gå en föräldrakurs så tycker jag det är tvärfel, det signalerar att samhället inte tror att vi är kompetenta att ta hand om våra barn. Men för oss som har barn som av någon anledning har svårt och hantera sitt humör, koncentrera sig mm så är vissa av delarna i utbildningen bra. Här hemma jobbar vi mest, som jag skrivit om förut, med olika belöningssytem och det tror jag är en bra väg framåt – för vem gillar inte att bli uppmärksammad och belönad när man gjort något bra? Jag gör det i alla fall.  Att fokusera på det som är bra och ofta ignorera det som är dåligt ger bättre resultat än tvärtom (vilket man lätt gör med barn med ADHD). Men att ignorera är supersvårt. Just nu håller vi på och få till lille V:s kvällsrutiner från läggdags till sovdags. Han är väldigt förtjust i att småäta hela tiden tills han somnar och nu jobbar vi med att få bort det bla. Fy sjutton så svårt det är att ignorera hans skrik om att ha är sååå hungrig eller att han kommer att somna bara han får en riskkaka till. Men det börjar så smått ge reultat. Däremot har alla försök med mindre dataspelande varit resultatlösa.

Det jag tycker att man helt missar, i alla fall i det jag läst och de diskussioner jag haft med Bup, är hur  man ska orka som förälder speciellt om man inte är två som kan dela på det. Eftersom jag numera själv är helt insnöad på belöningssytem ( det är numera inte bara lille V som vill ha det utan hans syskon frågar faktiskt efter det också) så har jag faktiskt ett för mig själv också. Det ger mig kanske inte mer ork men jag missar inte helt att jag också är värd en belöning som när jag lotsat V genom en ”kontraktperiod” för att somna tidigare, göra läxor i rätt tid eller efter alla besök hos Bup, läkare eller kontakt med skola mm.

Just nu funderar jag på vad som jag ska få för min ”guldstjärnesamling”. Jag är inne på böcker denna gång – förstås är de flesta stickrelaterade. Vilken ska jag välja?

ISBN 9789173510042, Sticka i naturfärger The Mirasol Yarn Collection ISBN 9789100112400, Mellan hjortron och oliver : en värld full av recept Debbie Bliss Prima

3 thoughts on “Trendig?

  1. Boken med den snygga lila västen på framsidan skulle jag köpa även om jag inte vet vad den innehåller, för västen är grymt snygg. Hoppas du har det bra.Kramar Åsa

  2. Det där med att belöna det önskade beteendet och ignorera det oönskade beteendet är väldigt effektivt både på människor och djur! Det är precis så jag tränar med min spanska adoptivhund. Alla gillar uppmärksamhet och belöningar. Det är en bra drivkraft!!

    Superbra att du inte glömmer bort dig själv mitt i alla måsten. Självklart ska även du belönas!!

    Jag håller med Åsa i norr. Jag är såld på den lila västen och pulsvärmarna, även om jag egentligen inte är så förtjust i lila.

  3. Jag tror att det är du som frågade om vad jag hade stickat iför garn när jag gjorde mina Mrs Breeton. Det cerisa är Kid silk Haze och det mörka är dubbet garn av Drops alpacka. Jag stickade inte med Kid silk Haze i alpackan och det fungerade bra det med.

Kommentera

