Oxvecka?

Jag vaknade av fågelkvitter i morse! Inte första gången jag vaknade för det var när vår katt bet mig i näsan vid halv fem och ville ha mat. Men i alla fall fågelkvitter är trevligt att höra igen. I tidningen i morse står det att veckorna som kommer nu när julhelgerna är över kallas för oxveckor för nu är det bara arbete, arbete och grå vardag som gäller. Jag tycker att det är ganska skönt jag, att helgerna är över, lika mycket som jag ser fram emot dem i slutet av november lika skönt tycker jag att det är slut nu i januari. Apropå katten så såg han ut så här förra veckan när han attackerade savojkålen:

pax-och-kal.jpg

Å andra sidan så har nog min vecka varit mycket av en oxvecka, jag har börjat jobba igen och jösses så trött jag har varit denna vecka. Efter jobbet har jag behövt sova 1-2 timmar och på kvällarna har jag längtat efter att få gå och lägga mig. Och däremellan så har det varit matlagning, tvättande, läxläsning, tjafs med barnen och faktiskt lite stickning också. Jag har fortsatt med ”mina hål” och repat upp och börjat om på min rosa sjal och nu blir den som jag vill att den ska vara:

cherry-leaf-3.jpg cherry-leaf-4.jpg

Stora fina hål som gör att mönstret framträder (syns kanske inte så bra på dessa bilder) och jag är faktiskt för ovanlighetens skull riktigt nöjd.

Förutom sjalen så har jag harvat vidare med min svarta tröja:

svart-troja-2.jpg

Den är fortfarande lika tråkig att sticka på. Men i måndags satte jag dit en blå tråd (som syns på bilden) i ena kanten där jag var då med tanken att det skulle bli lättare att motivera mig om jag faktiskt så att det hände något. Tävlingsinstinkten fungerade och jag kan ”hetsa ” mig själv till en centimeter till eller till nästa minskning bara osv. Jag hoppas att det håller i sig bara.

Nu ska jag väcka resten av familjen och börja plocka bort julen och allt annat som samlat sig på konstiga ställen under veckan (undrar hur det kan hinna bli så mycket myssel överallt?).

 Hoppas ni får en trevlig helg allihopa!

PS Jag var på Nystas rea förstås men mer om det i morgon kanske.

4 thoughts on “Oxvecka?

  1. Åh, fågelkvitter! Det var länge sen jag hörde. Men snart kan man väl hoppas på det också. Oxveckor, ja visst är det ett passande namn, trots allt. Det är ju så mörkt och grått och segt så här års. Tack och lov går det mot ljusare tider.

    Så ljuvlig den ser ut, den blivande sjalen! Ser verkligen fram emot att få se den färdig. Likasaså tröjan. Det är nog inte dumt att ha nåt som visar att det faktiskt går framåt. Vissa saker tycker man ju bara står still.

    Hoppas ni får en riktigt skön helg!

    Kram

  2. Jag var vaken tidigt imorse, och hörde också fågelkvitter utanför fönstret! Jag tänkte ”åhh, det låter som om det är vår”. Och somnade om 🙂

    Vad god savojkålen såg ut på nära håll 🙂 Jag skulle också ha attackerat den 🙂

    Vad skönt att du verkar bli nöjd med stickningen. Den ser ljuvlig ut 🙂

    Spännande att få veta om du köpte något på Nysta.

    Ha det gott.

  3. Ja, nu är julen slut, jag har precis avjulat klart så när som på att granen fortfarande står kvar med sina ljus i, men till kvällen åker den också ut. Ha en skön helg och vila gott!

  4. Jag hörde också fågelkvitter idag! En talgoxe sjöng sin vårsång för fullt. Han verkade vara helt övertygad om att våren var på gång!

Kommentera

