Sjalstickning

Det här med att sticka sjalar har ju varit en lång och envis kamp för min del. Många är de sjalar jag påbörjat och väldigt få är de som blivit klara (om man undantar de utan mönster). Jag har svurit, skrikit och fällt en och annan tår men ge upp det gör jag inte. Just nu stickar jag på en sjal och det verkar gå bra (peppar, peppar). Gör det inte det har jag fått ett presentkort på en privatlektion hos Nina (eller presentkortet har jag ju fått hur som helst) och då vore det väl sjutton om jag inte skulle få ordning på mitt spetsstickande.

Sjalen jag stickar är  Shoulder shawl in cherry leaf pattern från boken Victorian Lace Today. Trevligt mönster som är hyfsat lätt att lära sig. Att fota denna sjal  visade sig vara ungefär lika svårt som jag i början hade att sticka den så ni får hålla tillgodo med mina usla bilder:

cherry-leaf-shawl.jpgcherry-leaf-2.jpg

Om ni klickar på bilderna så kanske ni kan se något. Den andra bilden är ett försök att visa mönstret om ni undrar.

I dag har jag från det ena till det andra fått inloggning till Stickameras sockklubb. Jättekul känns det och januarimånads socka tror jag blir skitkul väldigt trevlig att sticka. Frågan är vilket sockgarn jag ska välja – enfärgat eller melerat?

Nu är det dags att äta hembakad pizza som tonåringarna fixat till. Hoppas ni får en trevlig lördagkväll ni också.

7 thoughts on “Sjalstickning

  1. Ge inte upp! Även om det tar tid så går det. Till min ”Kimono Shawl” lyckades jag lära mig sex av tolv varv (det var halva mönstret) utantill och de var aviga. *fnissar över ironin* Jag fick sitta med boken uppslagen på armstödet hela tiden.

    Ibland får saker bara ta tid vilket givetvis låter präktigt som f*n men vad är det att välja på? Låta bli att sticka det jag faktiskt vill sticka? Tror inte det! Men i gengäld får jag ibland också bryta ihop en liten stund innan jag kan gå vidare igen.

    Din sjal ser ut att bli jättefin! Det skulle vara kul att få se den färdig. På dig!

  2. Den ser ut att bli jättefin din sjal! Jag tycker att du är så duktig, eftersom du måste göra alla moment från andra hållet än vad som anges i alla mönster och förklaringar 🙂

    Ha en god nyårshelg, och ett trevligt avslut på detta år.

    Ps. Vad kul med privatlektioner i stickning! Hoppas att pizzan var god 🙂

  3. Åh, sjalen kommer att bli ljuvlig! Lycka till med fortsättningen, hoppas verkligen den flyter på lätt och elegant för dej!

    Så kul det låter med att kunna få privatlektion! Det är såna möjligheter som jag avundas er i Kungliga Huvudstaden och andra större metropoler. Hoppas du rapporterar om du väljer att använda ditt presentkort till det!

    Önskar dej och de dina ett riktigt gott nytt år!

    Kram!

Kommentera

